امیدواری فعالان اقتصادی به حل مناقشه تجاری آمریکا و چین

رونق به بازار فلزات‌پایه بازگشت

03:14 - 1400/01/18
در پی ایجاد امیدواری میان فعالان اقتصادی در زمینه حل مناقشه تجاری اخیر میان آمریکا و چین،بازار فلزات پایه در روز سه‌شنبه در مسیر صعود قرار گرفت. علاوه بر این موضوع، انتشار گزارش امیدوارکننده سودآوری شرکت های صنعتی چین از سوی اداره آمار ملی این کشور نیز در تحریک قیمت فلزات نقش شایانی داشت.
رونق به بازار فلزات‌پایه بازگشت

پس از امضای طرح وضع تعرفه بر واردات طیف وسیعی از محصولات چینی به آمریکا توسط رئیس جمهور این کشور و اقدام متقابل دولت چین در وضع تعرفه بر واردات برخی از کالاهای آمریکایی، انتشار خبرهایی در زمینه امکان مذاکره دو کشور در موضوع تجارت خارجی منجر به کاهش نگرانی فعالان اقتصادی شد. شب گذشته وزیر خزانه داری آمریکا در جدیدترین موضع گیری خود اعلام کرد که امکان مذاکره میان چین وآمریکا و حصول توافق میان طرفین در زمینه تعرفه های وارداتی مهیا است. انتشار این خبر منجر به تضعیف دلا و بهبود چشم انداز تقاضا برای کالاهای صنعتی از جمله فلزات شد.

علاوه بر این موضع، اداره آمار ملی چین در گزارشی اعلام کرد که سودآوری شرکت های صنعتی این کشور در دو ماه ابتدایی سال جاری به بیش از 968 میلیاد یوان رسیده که این رقم افزایشی 16 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد. با وجود اینکه نرخ رشد سودآوری شرکت های صنعتی چین نسبت به سال گذشته آرام تر شده اما دو رقمی بودن این نرخ در مدت مذکور، امیدواریی هایی را در زمینه تداوم روند رشد پایدار اقتصاد چین در میان فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

بدین ترتیب هر تن مس در معاملات آتی لندن تا این لحظه با رشد قیمتی یک درصدی به 6688 دلار رسیده و آلومینیوم نیز 0/7 درصد گران شده و در سطح 2067 دلار قرار گرفته است. روی با افزایشی 0/8 درصدی در قیمت 3287 دلار معامله می شود و در این میان سرب با رسیدن به 2397 دلار، رشد قیمتی 0/5 درصدی را منعکس می کند.