بازارهای کالایی قربانی جنگ تجاری آمریکا و چین شدند

تداوم افت قیمت فلزات پایه

03:11 - 1400/01/18
با افزایش نگرانی‌ها در زمینه احتمال کاهش تقاضا برای فلزات پایه به تبع تعمیق جنگ تجاری میان آمریکا و چین، بازار فلزات پایه در اولین روز معاملاتی این هفته بار دیگر زیر فشار قرار گفت و قیمت محصولات معاملاتی این بازار به محدوده منفی خزید.
تداوم افت قیمت فلزات پایه

با شروع به کار بازار فلزات پایه در این هفته، محصولات معاملاتی این بازار به محدوده منفی قیمت وارد شدند  و در این میان مس با کاهش قیمتی بیش از یک درصد، شدیدترین افت قیمت را در میان این محصولات پشت سرگذاشت.

امضای حکم وضع تعرفه بر واردات طیف وسیعی از محصولات چینی به آمریکا از سوی رئیس جمهور این کشور در بیست و دوم ماه مارس،  واکنش تند  چین را در پی داشت به گونه ای که این کشور علاوه بر هشدار جدی به دولت ترامپ در زمینه خسارات حتمی جنگ تجاری اخیر، روز جمعه گذشته در اقدامی متقابل بر واردات طیفی از محصولات آمریکایی مانند لوله های فولادی و قراضه آلومینیوم تعرفه وارداتی برابر با 15 درصد را وضع کرد.

در پی این امر شاهد افزایش نگرانی در میان فعالان بازارهای کالایی از جمله بازار فلزات در زمینه احتمال کاهش تقاضا برای این محصولات بودیم. همین امر نیز بسیاری از سرمایه گذاران و معامله گران را در روزهای اخیر به سوی بستن موقعیت هایی معاملاتی و  نقد کردن پرتفوی سرمایه گذاری سوق داده و این روند به تضعیف بیش از پیش قیمت فلزات دامن زده است.

بدین ترتیب در برهه کنونی هر تن مس در معاملات آتی لندن با کاهش قیمتی بیش از یک درصد به 6577 دلار رسیده و آلومینیوم نیز 0/12 درصد ارزان شده و در سطح 2050 دلار قرار گرفه است. همچنین قیمت روی 0/7 درصد پایین آمده و این محصول در سطح 3195 دلار معامله می شود. سرب نیز با افت قیمتی 0/5 درصدی به 2338 دلار رسیده است.