با رشد دلار و کاهش نگرانی در سمت عرضه اتفاق افتاد

افزایش فشار بر بازار فلزات‌پایه

03:07 - 1400/01/18
با شروع به کار بازار فلزات پایه در هفته جاری، قیمت محصولات معاملاتی این بازار در مسیر نزولی قرار گرفت. صعود شاخص دلار در کنار کاهش برخی نگرانی‌ها در سمت عرضه از دلایل اصلی ایجاد فشار بر معاملات صبح دوشنبه حساب می‌آید. همچنین در فاصله دو روز مانده به آغاز نشست بانک مرکزی آمریکا برای تعیین نرخ بهره این کشور، سرمایه‌گذاران بازارهای کالایی از جمله بازار فلزات احتیاط را چاشنی کار خود کرده اند.
افزایش فشار بر بازار فلزات‌پایه

چهارشنبه شب قرار است نشست کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا برای تعیین نرخ بهره این کشور برگزار شود. در حالی که فعالان اقتصادی نسبت به بالا رفتن نرخ بهره در این نشست تقریبا مطمئن هستند، در روزهای اخیر احتمال افزایش چهار مرحله نرخ بهره در سال جاری ارتقا یافته و همین امر نیز شاخص دلار را در مسیر صعودی قرار داده است. به تبع این امر تقاضا برای فلزات روندی نزولی را تجربه می کند.

در عین حال با نزدیک تر شدن بیش از پیش به نشست بانک مرکزی آمریکا، بخشی از سرمایه گذاران بازارهای کالایی از جمله بازار فلزات رویکردی محافظه‌کارانه را در پیش گرفته اند امری که به تزلزل قیمت در این بازار دامن زده است. تحولات نشست مذکور می تواند تغییرات رادیکالی را در روند حرکتی شاخص دلار ایجاد کند  که مسلما در صورت وقوع این رویداد، نوسان قیمت ملموسی در بازار فلزات به وقوع خواهد پیوست.

در این میان کاهش نگرانی ها در سمت عرضه برخی از مصولات از جمله مس نیز در تزلزل قیمت این محصول تاثیرگذار بوده است. موسسه تخقیقاتی ANZ صبح امروز در گزارشی مدعی شد که  که پیشنهاد دستمزد جدیدی از سوی شرکت Antofagasta  به کارگران معدن Los Plambres ارائه شده است. انتشار این خبر نگرانی در زمینه اعتصاب کارگران این معدن بزرگ را کاهش داده است.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با افتی 0/8 درصدی در سطح 6829 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با افتی 0/3 درصدی در قیمت 2081 دلار معامله می‌شود. روی 0/5 درصد ارزان شده و در سطح 3240 دلار معامله می‌شود. سرب نیز با کاهشی 0/3 درصدی به 2373 دلار رسیده است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 1/1 درصد گران شد و سرب نیز افت قیمتی 0/1 درصدی را پشت سرگذاشت. در این میان روی با افزایش قیمتی 0/4 درصدی مواجه شد و قیمت آلومینیوم نیز به میزان مختصری بالارفت.