بازار خودرو در سه ماه پایانی امسال تغییر کرد

تصویر خودرو در سال ۹۷

03:07 - 1400/01/18
بازار خودرو در سه ماه پایانی امسال با رویدادهای جدیدی و تاثیرپذیری روبه‌رو شد. بر مبنای تصویر سالی که سپری شد، سال 97 برای صنعت خودرو متاثر از 3 پارامتر متفاوت‌تر از سال قبل خود خواهد بود.
تصویر خودرو در سال ۹۷

سال ۱۳۹۷ در حالی غروب سه‌شنبه این هفته تحویل خواهد شد که شواهد و قراین نشان می‌دهند بازار خودرو کشور علاوه بر افزایش قیمتی قابل‌توجه، حواشی خاصی را نیز در این سال تجربه خواهد کرد.

برای تصویرسازی از بازار خودرو ۹۷، کافی است نگاهی بیندازیم به مجموعه اتفاق‌هایی که در امسال به‌خصوص سه ماه پایانی در صنعت و بازار خودرو کشور رخ داد. از زیر و رو شدن قوانین و پروسه واردات خودرو گرفته تا صعود نرخ ارز و همچنین نزدیک شدن قراردادهای جدید خودرویی به مرحله اجرا، همه و همه خبر از سالی گران و البته توام با تنوع محصول در بازار خودرو ایران می‌دهند.

اگر بخواهیم تصویری شفاف از بازار خودرو در سال آینده ارایه بدهیم، بهتر است آن را از سه منظر مختلف شامل «تغییرات قیمتی»، «حذف و اضافه خودروها» و «اجرایی شدن قراردادهای جدید خودروسازان» بررسی کنیم، چه آنکه این سه مولفه بیشترین اثرگذاری را در سال ۹۷ بر بازار خواهند داشت.

در حالت کلی، افزایش قیمت خودروها، تغییر هرچند اندک سبد محصول خودروسازان و ورود محصول‌های جدید و تداوم نسبی حواشی خودروهای وارداتی، از جمله اتفاقات محتمل بازار خودرو در سال آینده به‌شمار می‌روند.

گزارش تفصیلی «دنیای اقتصاد» ‌را اینجا بخوانید.