بهای طلای سیاه امسال ۲۸ درصد افزایش یافت

سه بازه متفاوت نفت ۹۶

03:07 - 1400/01/18
قیمت نفت در سالی که گذشت حرکت افزایش را دنبال کرد و البته نوسان قیمت‌ها پرتلاطم بود. البته دلایل روند حرکتی مزبور را با تعیین پارامترها و بررسی نوسان‌ها در سه بازه زمانی می‌توان تبیین و تحلیل کرد.
سه بازه متفاوت نفت ۹۶

نفت در سالی که گذشت توانست مسیر رو به رشدی را دنبال کند. توافق اوپک، ریسک‌های ژئوپلیتیک، رشد تقاضا و کاهش ارزش دلار در کنار افزایش تولید نفت آمریکا از جمله عواملی بودند که موجب نوسان قیمت‌ها در این سال شدند.

نفت‌خام آمریکا در سال ۱۳۹۶ به میزان 14.1 معادل ۲۹ درصد رشد کرد و از قیمت‎‌های نزدیک به ۴۸ دلار به 62.34 دلار رسید. این نفت شاخص به‌طور متوسط سال گذشته حدود ۵۲ دلار معامله شد. برنت، نفت شاخص بازار لندن نیز بیش از 14.5 دلار معادل ۲۸ درصد رشد کرد و از قیمت‌های حدود ۵۲ دلار در پایان سال به 66.21 دلار بر بشکه رسید. متوسط قیمت نفت برنت نیز ۵۷ دلار بر بشکه بوده است.

نوسان‌های بازار در سال ۹۶ را می‌توان در سه بازه زمانی بررسی کرد:

الف) سه ماه ابتدایی سال: نخستین بازه سه ماه ابتدای سال است که بازار در آن مسیر کاهشی پر‌نوسانی را طی ‌کرد. دلیل این نوسان‌ها به توافق اوپک و تردیدها به موثر بودن آن باز‌می‌گشت.

ب) تیر تا اوایل بهمن: اما شروع فصل گرما که افزایش مسافرت‌های جاده‌ای و رشد تقاضا برای نفت را به همراه دارد، موجب کاهش موجودی انبارهای نفتی کشورهای OECD شد و این مهم‌ترین سیگنال به بازار نفت مبنی بر موثر بودن توافق اوپک بود.

ج) بهمن و اسفند: در دو ماه پایانی سال قیمت‌ها مجددا تا حدودی کاهش یافت. چراکه نفت ۷۰ دلاری، خود نگرانی از افزایش تولیدات شیل و بی‌اثر کردن توافق اوپک را به همراه آورد.

واکاوی نفت در سال 96 را در گزارش «دنیای اقتصاد» اینجا بخوانید.