عوامل تاثیرگذار بر بازار فلزات پایه در هفته اخیر

03:00 - 1400/01/18
معاملات فلزات پایه این هفته نیز همانند هفته های اخیر با افت هفتگی قیمت همراه بود اما با کاهش نوسان دلار و انتشار برخی گزارش های امیدوارکننده از اقتصاد چین، فشار بر این بازار کمی کاهش یافت  و از شدت افت هفتگی قیمت کاسته شد.
عوامل تاثیرگذار بر بازار فلزات پایه در هفته اخیر

شاخص دلار تا اواسط هفته روندی رو به افول را در پیش گرفت اما در ادامه به مدار صعود بازگشت و در نهایت با رسیدن به 90/23 واحد، رشدی 0/15 درصدی را در هفته اخیر تجربه کرد. انتشار گزارش های امیدوارکننده  از اقتصاد آمریکا مانند شاخص قیمت تولید کننده، تعداد استفاده کنندگان از بیمه بیکاری و تولیدات صنعتی در کنار برخی گزارش های پایین تر از انتظار از دیگر اقتصادهای بزرگ همچون شاخص قیمت مصرف کننده اتحادیه اروپا، تولیدات صنعتی ژاپن و تولید ناخالص داخلی نیوزلند در فصل پایانی سال 2017 از جمله دلایل بهبود روند شاخص دلار در این هفته بود. در پی تقویت ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان، تقاضا برای فلزات این هفته نیز روندی نزولی را تجربه کرد و همین امر قیمت این محصولات را زیر فشار قرار داد.

در مقابل تاثیر دلار، انتشار برخی گزارش های امیدوارکننده از اقتصاد چین این هفته به کمک بازار فلزات آمد و بخشی از فشار موجود بر این بازا را خنثی کرد. اداره آمار ملی چین این هفته گزارش داد که میزان سرمایه‌گذاری در دارایی های ثابت این کشور در ماه فوریه رشد سالانه ای به میزان 7/9 درصد را تجربه کرده و تولیدات صنعتی ماه گذشته میلادی نیز افزایشی 7/2 درصد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسانده است. بالاتر بودن این ارقام از پیش بینی ها چشم انداز تقاضا برای فلزات از سوی چین را  بهبود بخشید و همین امر نیز افزایش اقبال سرمایه گذاران به بازار فلزات را در پی داشت.

 این هفته طرح کاهش زمستانی تولید در صنایع آلاینده چین از جمله صنعت آلومینیوم به پایان رسید. بدین ترتیب بسیاری از فعالان بازار فلزات منتظرند تا در هفته های پیش رو میزان عرضه این محصول از سوی چین روندی صعودی را تجربه کند.

همچنین به تبع تصمیم دولت آمریکا برای وضع تعرفه بر واردات آلومینیوم به این کشور، همانند هفته ماقبل این هفته نیز پریمیوم نقدی در معاملات آلومینیوم افزایش یافت. رشد پریمیوم نقدی در دو هفته اخیر بالغ بر   11 درصد بوده است.

در این میان کارگران واحد فرآوری روی Cajamarquilla در این هفته به اعتصاب خود پایان دادند. این خبر از سوی شرکت NEXA که به عنوان مالک معدن مذکور شناخته می شود به بازارهای مخابره شد.

در عین حال در اواخر هفته شرکت خدمات مالی Galaxy  Future در گزارشی اعلام کرد که روند نزولی نرخ ذوب و فرآوری روی در چین به کاهش حاشیه سود واحدهای ذوب روی این کشور منجر شده و این  واحدها به زودی مجبور به کاهش سطح تولید خواهند شد. در عین حال به صورت سنتی بسیاری از واحدهای ذوب روی  چین در اواخر ماه مارس فرآیند تعمیر و نگهاداری خود را آغاز می کنند. بدین ترتیب انتظار می رود در ماه های پیش رو بازار روی تصفیه شده چین با کمبود عرضه مواجه شود.

این هفته تغییر موجودی فلزات در انبارهای بازار فلزات لندن چندان چشمگیر نبود و در این میان تنها روی با کاهش موجودی انبار مواجه شد.

عوامل تاثیرگذار بر بازار فلزات پایه در هفته اخیر14

همچنین تغییر قیمت روزانه و هفتگی فلزات پایه در بازار فلزات لندن به شرح جدول زیر بوده است:

عوامل تاثیرگذار بر بازار فلزات پایه در هفته اخیر1