به تبع تزلزل دلار و برخی تحولات سمت عرضه رقم خورد

بهبود فضای معاملات فلزات پایه

02:56 - 1400/01/18
توقف روند صعودی دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان در صبح امروز از فشار وارد بر بازار فلزات پایه کاسته و قیمت بیشتر محصولات معاملاتی در این بازار را به مدار صعود بازگردانده است. در این میان برخی تحولات همچون احتمال بروز کمبود عرضه روی در بازار چین و تداوم روند صعودی پریمیوم نقدی در بازار آلومینیوم به ویژه در آمریکا نیز از دیگر عوامل حمایت کننده از قیمت این دو محصول به حساب می آید.
بهبود فضای معاملات فلزات پایه

پس از صعود ملموس شاخص دلار در معاملات شب گذشته، این نماگر در صبح امروز به محدوده منفی خزید. قوت گرفتن احتمال برکناری مشاور امنیت ملی آمریکا از سوی رئیس جمهور این کشور مهمترین دلیل تزلزل ارزش دلار در برابر ین در صبح امروز و ورود شاخص دلار به محدوده منفی به حساب می آید. به تبع این امر تقاضا برای فلزات از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلار افزایش یافته و همین امر نیز تبدیل به عامل حمایتی مهمی در بازار فلزات شده است.

در این میان شرکت خدمات مالی Galaxy  Future در گزارشی اعلام کرد که روند نزولی نرخ ذوب و فرآوری روی در چین به کاهش حاشیه سود واحدهای ذوب روی این کشور منجر شده و این  واحدها به زودی مجبور به کاهش سطح تولید خواهند شد. در عین حال به صورت سنتی بسیاری از واحدهای ذوب روی  چین در اواخر ماه مارس فرآیند تعمیر و نگهاداری خود را آغاز می کنند. بدین ترتیب انتظار می رود در ماه های پیش رو بازار روی تصفیه شده چین با کمبود عرضه مواجه شود.

همچنین به تبع تصمیم دولت آمریکا برای وضع تعرفه بر واردات آلومینیوم به این کشور، در دو هفته اخیر پریمیوم نقدی در معاملات آلومینیوم بیش از 11 درصد افزایش یافته و همین امر نیز به افزایش قیمت این محصول دامن زده است.

هم اکنون هر تن مس در معاملات آتی لندن با رشد قیمتی به میزان 0/5 درصد به 6954 دلار رسیده و آلومینیوم نیز 0/2 درصد گران شده و در سطح 2090 دلار قرار گرفته است. روی با افزایشی به همین میزان در سطح 3237 دلار معامله می سود و در این میان سرب بدون تغییری ملموس به 2404 دلار رسیده است.