پس‌لرزه‌های برکناری تیلرسون در بازار ارز جهانی

02:54 - 1400/01/18
در معاملات صبح امروز بازار جهانی ارز کمی از فشار شب گذشته بر دلار آمریکا کاهش یافته اما شاخص دلار به علت چشم انداز مبهم وضعیت سیاست خارجی آمریکا هنوز نتوانسته از محدوده منفی خارج شود.
پس‌لرزه‌های برکناری تیلرسون در بازار ارز جهانی

عصر روز گذشته گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا در ماه فوریه منتشر شد و تطابق نتیجه این گزارش با پیش بینی ها منجر به نوسان اندک دلار در برابر ارزهای مطرح جهان شد. در ادامه اما به ناگاه رئیس جمهور آمریکا در حساب توییتری خود خبر از برکناری رکس تیلرسون، وزیر خارجه این کشور داد. ترامپ همچنین مایک پمپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) را به عنوان گزینه جانشینی تیلرسون معرفی کرد.

انتشار این خبر نگرانی هایی را در زمینه افزایش تنش های آمریکا با روسیه، کره شمالی و ایران برانگیخت و دلار را زیر فشار شدیدی قرار داد. صبح امروز نیز با وجود کاهش جو منفی حاکم بر بازار، کماکان شاخص دلار به تبع ابهامات پیش روی سیاست خارجی آمریکا در محدوده منفی قرار دارد.

در عین حال در ساعت های پیش رو قرار است گزارش‌های اقتصادی مهمی همچون شاخص قیمت مصرف کننده آلمان  و سطح خرده فروشی آمریکا در ماه فوریه منتشر شود و در آستانه انتشار این گزارش ها، جو نسبتا محتاطانه‌ای بر بازار ارز حاکم شده است.

بدین ترتیب شاخص دلار تا این لحظه از معاملات روز چهار‌شنبه با افتی مختصربه 89/59 واحد رسیده است.