با توقف روند صعودی دلار اتفاق افتاد

معاملات مبهم فلزات‌‌پایه در پایان هفته

02:31 - 1400/01/18
پس از توقف روند صعودی شاخص دلار در بازار ارز جهانی، فشار بر بازار فلزات پایه کمی کاهش یافته و همین امر نیز قیمت برخی از محصولات را وارد محدوده مثبت کرده است. با این وجود مبهم بودن نتیجه برخی از گزارش های اقتصادی چین مانند گزارش شاخص قیمت مصرف کننده و تولید کننده ، فعالان بازار را نسبت به تداوم روند کنونی تقاضا برای فلزات از سوی این کشور بدبین کرده و همین امر معاملات را کمی زیر فشار قرار داده است.
معاملات مبهم فلزات‌‌پایه در پایان هفته

پس از رشد ملموس شاخص دلار در شب گذشته به تبع انتشار گزارش‌های امیدوارکننده از اقتصاد آمریکا، این نماگر در روز جاری روندی با ثبات را تجربه کرده است. با وجود افزایش ملموس دلار آمریکا در برابر ین ژاپن به تبع ابراز آمادگی رئیس جمهور آمریکا برای آغاز مذاکرات با کره شمالی، سعود ارزش دلار کانادا و استرالیا در برابر دلار آمریکا از تداوم روند رو به رشد شاخص دلار جلوگیری کرده است.  با توقف روند صعودی شاخص دلار، تقاضا برای فلزات در معاملات امروز کمی احیا شده و همین امر بخشی از فشار بر بازار این محصولات را کاهش داده است.

در این میان صبح امروز اداره آمار ملی چین شاخص قیمت مصرف کننده و تولید کننده این کشور در ماه فوریه را منتشر کرد. بر این اساس شاخص قیمت مصرف کننده چین در ماه گذشته میلادی رشد سالانه ای به میزان 1/2 درصد را تجربه کرده که این رقم فراتر از پیش بینی ها بوده است.در این میان شاخص قیمت تولید کننده در ماه فوریه افزایشی 3/7 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه شال گذشته تجربه کرده که این رقم از انتظار فعالان اقتصادی پایین تر بوده است. نتایج مبهم این دو گزارش سرمایه گذاران بازار کالایی را نسبت به تداوم رشد اقتصادی چین در سطوح کنونی بدبین کرده و همین امر نیز چشم اندا تقاضا برای فلزات را تیره ساخته است.

بدین ترتیب در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با رشدی 0/4 درصدی در سطح 6847 دلار معامله می شود و سرب نیز 0/3 درصد گران شده و به 2354 دلار رسیده است. در این میان آلومینیوم 0/2 درصد افت کرده و در سطح 2104 دلار قرار کرفته و روی نیز با کاهش قیمتی 0/4 درصدی به 3215 دلار رسیده است.