ریسک‌گریزی در بازار مشهود است

توقف روند صعودی فلزات با وجود تزلزل دلار

02:27 - 1400/01/18
با افت ملموس ارزش دلار در برابر ارزهای مطرح جهان از شب گذشته تاکنون بخشی از فشارهای روزهای اخیر بر بازار فلزات پایه کاهش یافت و همین امر به رونق معاملات برخی از محصولات در صبح امروز منجر شد. با این وجود به علت ابهامات پیش روی بازار، بخشی قابل ملاحظه ای از سرمایه گذاران مشغول شناسایی سود حاصل از رشد قیمت شب گذشته شدند و با پرهیز از قرارگیری در موقعیت‌های تعهدی باز در شرایط فعلی بازار، جو مثبت ابتدای روز را خنثی کردند.
توقف روند صعودی فلزات با وجود تزلزل دلار

روز گذشته به تبع اعلام موفقیت حزب سوسیال دموکرات آلمان برای ائتلاف با حزب حاکم این کشور یورو در برابر دلار تقویت شد. در ادامه نیز اعلام خبر تمایل دولت کره شمالی برای مذاکره با آمریکا بر سر موضوع قدرت هسته ای این کشور، دارایی های پر ریسک تر همچون پوند انگلس را در بازار ارز در کانون توجه قرار داد و همین امر نیز به افت بیش از پیش شاخص دلار منجر شد.

در این میان استعفای گری کوهن، مشار ارشد اقتصادی رئیس جمهور آمریکا در اعتراض به اقدام ترامپ در وضع تعرفه بر واردات آلومینیوم و فولاد، صبح امروز عرصه را بر دلار تنگ تر از گذشته کرد. به تبع افت 0/65 درصدی شاخص دلار از شب گذشته تاکنون، تقاضا برای فلزات روندی صعودی را تجربه کرده است.

برخی از محصولات معاملاتی همچون سرب و روی در صبح امروز به روند رو به رشد خود ادامه دادند اما این روند پابرجا نماد. معاملات مس و آلومینیوم نیز در برهه کنونی زیر فشار قرار دارد. نگرانی سرمایه گذاران از چشم انداز اقتصاد چین و همچنین موضوع جنگ تجاری آمریکا با قدرت های بزرگ اقتصادی، ابهامات زیادی را پیش روی بازار فلزات قرار داده و در این میان تحولاتی همچون جهش موجودی برخی از محصولات در لندن و شانگهای نیز بر سطح نگرانی ها از آینده این بازار فلزات افزوده است. به تبع این امر سرمایه گذاران در شرایط کنونی بیشتر تمایل به معاملات کوتاه مدت داشته و  از قرارگیری در موقعیت های تعهدی باز به مدت طولانی پرهیز می کنند. همین امر نیز روند شکننده ای را بر قیمت فلزات حاکم کرده است. در روزهای اخیر تعداد موقعیت های باز در بازار لندن به ویژه در معاملات مس کاهش یافته است.

از اخبار مهم امروز می توان به سخنان قائم مقام کمیسیون اصلاح و توسعه چین در زمینه تداوم روند اصلاح در سمت عرضه آلومینیوم این کشور در سال جاری میلادی اشاره کرد. نینگ جیژه در این زمینه اعلام کرد که کاهش ظرفیت تولید آلومینیوم امسال نیز ادامه خواهد یافت. با این وجود این مقام مسئول از ارائه جزئیات برنامه کاهش تولید خودداری کرد و همین امر نیز فضای مبهمی را پیش روی فعالان بازار آلومینیوم قرار داد.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با افتی 0/4 درصدی در سطح 6961 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با افتی مختصر در قیمت 2138 دلار معامله می شود. روی همین وضعیت را تجربه می کند و در سطح 3306 دلار معامله می شود. سرب نیز بدون تغییری ملموس  به 2434 دلار رسیده است.

در این میان معاملات در بازار آتی شانگهای به تبع رشد قیمت عصر روز گذشته بازار لندن با رونق مناسبی پیگیری می شد. در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 0/4 درصد گران شد و روی نیز رشد قیمتی 0/5 درصدی را پشت سرگذاشت. سرب با افزایش قیمتی 0/6 درصدی مواجه شد اما قیمت آلومینیوم افتی 0/3 درصدی را پشت سرگذاشت.