جهش ذخایر «روی» سرمایه گذاران را غافلگیر کرد

نوسان مکرر قیمت فلزات به تبع افت و خیز دلار

02:20 - 1400/01/18
نگرانی سرمایه گذاران در زمینه احتمال آرام شدن روند رشد اقتصادی چین چشم اندار تقاضای فلزات پایه را از روز گذشته کمی تیره کرد اما ورود شاخص دلار به محدوده منفی در صبح امروز جو حاکم بر بازار را در مقطعی بهبود بخشید. این روند چندان دوام نیاورد و در ادامه با بهبود وضعیت دلار بار دیگر برخی از فلزات زیر فشار قرار گرفتند. در این میان جهش موجودی انبار روی در بازار لندن بسیاری از فعالان بازار را غافلگیر کرده است.
نوسان مکرر قیمت فلزات به تبع افت و خیز دلار

پس از آنکه روز گذشته نخست وزیر چین در نشست افتتاحیه مجلس این کشور در سال جدید قمری اعلام کرد که هدفگذاری رشد اقتصادی برای سال 2018 در سطح 6/5 درصد در نظر گرفته شده است، بسیاری از سرمایه گذاران بازار فلزات نگران افت تقاضا از سوی این کشور شدند و همین امر نیز فضای بازار را متاثر کرد. ذکر این نکته ضروری است که رشد اقتصادی چین در سال گذشته 6/9 درصد بود.

صبح امروز شاخص دلار به تبع احیای یورو در بازار جهانی ارز پا به محدوده منفی گذاشت. توافق حزب سوسیال دموکرات آلمان با حزب حاکم برای تشکیل دولت ائتلافی از دلایل اصلی بهبود معاملات بر روی یورو بود. تزلزل ارزش دلار در برابر یورو منجر به بهبود تقاضا برای فلزات شد اما این روند چندان دوام نیاورد و با بازگشت شاخص دلار به مرز محدوده مثبت و منفی، فشار بر فلزات افزایش یافت

در این میان جهش غیر منتظره موجودی انبار روی در بازار فلزات لندن، بسیاری از فعالان بازار فلزات را غافلگیر کرده و قیمت این محصول را از عصر روز گذشته زیر فشار شدیدی قرار داده است. عصر دوشنبه بیش از 78 هزار تن روی به انبار بازار فلزات لندن در نیو اورلئان آمریکا وارد شد. در پی این امر موجودی آماده برای فروش روی در بازار فلزات لندن رشدی 94 درصدی را تجربه کرد. هفته گذشته نیز شاهد رشد ملموس  سطح ذخایر سرب در بازار لندن بودیم. به تبع این دو رویداد بخشی از نگرانی ها در زمینه کمبود عرضه سرب و روی در میان فعالان بازار کاهش یافته و همین امر نیز قیمت این دو محصول را در مسیر نزولی قرار داده است.

ارز دیگر اخبار مهم بازار می توان به آغاز رسمی اعتصاب کارگران واحد فرآوری روی Cajamarquilla پرو اشاره کرد.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با رشدی 0/7 درصدی در سطح 6980دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با افزایشی 0/3 درصدی در قیمت 2153 دلار معامله می شود. روی به میزان0/7 درصد ارزان شده و در سطح 3281دلار قرار گرفته و  سرب نیز 0/6درصد درصد افت کرده و  به 2418دلار رسیده است.

همچنین در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای روی 2/2 درصد ارزان شد و سرب نیز افت قیمتی 1/4 درصدی را پشت سرگذاشت. آلومینیوم با کاهش قیمتی مختصر مواجه شد و در این میان قیمت مس رشدی 0/2 درصدی را پشت سرگذاشت.