تحولات سیاسی آلمان بازار ارز را متاثر کرد

افت شاخص دلار در پی بازگشت یورو به مدار صعود

02:20 - 1400/01/18
با کاهش فشار بر یورو در بازار جهانی ارز به تبع تحولات سیاسی آلمان، صبح امروز شاخص دلار به محدوده منفی خزید. در این میان بهبود معاملات دلار در برابر ین، میزان افت شاخص مذکور را محدود کرد.
افت شاخص دلار در پی بازگشت یورو به مدار صعود

پس از شش ماه بی ثباتی سیاسی در آلمان، سرانجام رهبران حزب سوسیال دموکرات این گشور تصمیم گرفتند در ازای در اختیار رفتن کنترل برخی از وزراتخانه‌های کلیدی، با حزب حاکم به رهبری آنگلا مرکل در تشکیل دولت ائتلافی همراهی کنند. به تبع این رویداد نگرانی ها در زمینه کشمکش های سیاسی در آلمان فروکش کرد و همین امر نیز به رشد ارزش یورو در برابر در لار منجر شد. یورو روز گذشته با تاثیرپذیری از نتایج انتخابات ایتالیا زیر فشار شدیدی قرار گرفته بود.

در عین حال با گذشت چند روز از اعلام تصمیم جنجالی دولت آمریکا برای وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم به این کشور، برخی از اعضای بلند پایه آمریکایی روز گذشته از ترامپ خواستند  که در این موضوع تجدید نظر کند. برای مثال رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس جمهور درخواست کرد که برای جلوگیری از وارد آمدن لطمه های جبران ناپذیر به اقتصاد ایالات متحده، به سوی وضع تعرفه های جدید حرکت نکند.

در این میان برخی از صحبت‌های ترامپ نیز نشان داد که در موضوع تعرفه ها، جای مذاکره بیشتری با شرکای تجاری این کشور وجود دارد. وی شب گذشته اعلام کرد در صورت بازنگری کانادا و مکزیک در پیمان تجاری آمریکای شمالی( نفتا) بحث وضع تعرفه بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از این دو کشور منتفی خواهد شد. به تبع این امر سرمایه گذاران کمی ریسک‌پذیری خود را بالا بردند که این امر به بهبود معاملات دلار در برابر ین منجر شد.

بدن ترتیب شاخص دلار تا این لحظه از معاملات روز سه‌شنبه با افتی 0/12 درصدی به 89/96 واحد رسیده است.