روند نزولی شاخص دلار متوقف شد

سایه انتخابات ایتالیا بر بازار جهانی ارز

جو منفی حاکم بر شاخص دلار به تبع نگرانی های موجود بر سر آغاز جنگ تجاری میان آمریکا و شرکای تجاری این کشور در صبح امروز تداوم یافت اما با زیر فشار قرار گرفتن یورو پس از مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات ایتالیا این روند از میان رفت.

پس از اعلام رسمی وضع تعرفه بر واردات برخی از محصولات استراتژیک به آمریکا از سوی رئیس جمهور این کشور در روز پنج‌شنبه، نگرانی های جدی در زمینه احتمال بروز جنگ تجاری میان این کشور و دیگر اقتصادهای بزرگ جهان شکل گرفت و همین امر  نیز ارزش دلار را در برابر سبدی از شش ارز مطرح جهان به شدت تضغیف کرد. این روند در صبح امروز نیز پایدار بود و شاخص دلار بار دیگر پا به محدوده منفی گذاشت.

در ادامه با انتشار نتایج اولیه انتخابات ایتالیا مشخص شد که هیچ حزبی موفق به کسب اکثریت پارلمان نشده است. در صورت پابرجا ماندن این نتایج بار دیگر ایتالیا با مشکل جدی در زمینه تشکیل دولت مواجه خواهد شد و احزابی که در حال حاضر به شدت با یکدیگر اختلاف نظر دارند باید دست به تشکیل دولت ائتلافی بزنند. به تبع این امر، رشد ابتدای روز یورو در برابر دلار خنثی شد و همین امر نیز شاخص دلار را وارد محدوده مثبت کرد.

در این میان رئیس بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد که در صورت دستیابی به اهداف تورمی مورد نظر در سال مالی 2019، این نهاد از سیاست های پولی انبساطی خود عقب نشینی خواهد کرد. انتشار این خبر بار دیگر ین را در موضعی برتر در برابر دلار آمریکا قرار داد و همین امر نیز رشد شاخص دلار را محدود کرد.

بدن ترتیب شاخص دلار تا این لحظه از معاملات روز دوشنبه با رشدی مختصر  به 89/96 واحد رسیده است.

Submitted by admin on