خوش‌بینی متال‌بولتن به چشم‌انداز قیمت سرب و روی

02:12 - 1400/01/18
با وجود تزلزل قیمت سرب و روی در نیمه دوم ماه فوریه، موسسه متال بولتن در جدیدترین گزارش خود کماکان عوامل بنیادی بازار سرب و روی را در وضعیت مناسبی ارزیابی کرد.
خوش‌بینی متال‌بولتن به چشم‌انداز قیمت سرب و روی

تا میانه فوریه روی به صعود قیمت خود ادامه داد و توانست اوج قیمت 3595 دلار را تجربه کند هر چند تقویت نسبی دلار در کنار تضعیف مجموعه بازار فلزات پایه به تبع نگرانی در زمینه بروز جنگ تجاری  پس از اعلام تصمیم دولت ترامپ برای وضع تعفه تجاری بر واردات برخی از کالاهای استراتژیک این رون ر مختل کرد.

در برهه کنونی اما کمامان عواملی همچون چشم انداز تضعیف دلار، کاهش موجودی انبار در بازار فلزات  لندن  و افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران از عواملی به حساب می آید که می تواند از قیمت این روی حمایت کند.

با توجه به این وضعیت انتظار می رود که میانگین قیمت نقدی روی در فصل ابتدایی سال جاری به 3350 دلار برسد. در سناریوی خوش بینانه نیز این قیمت در سطح 3500 دلار برآورد شده است. با این وجود اگر روی نتواند در مسیر صعودی قیمت با قدرت از مرز 3600 دلار عبور کند، احتمال اصلاح قیمت در بازار دور از ذهن نیست. در عین حل کماکان انتظار می رود که عرضه معدنی روی در سال جاری روندی افزایشی را تجربه کند که این امر به آغاز حرکت بازار به سوی تعادل در نیمه دوم سال منجر خواهد شد. در صورت بروز چنین وضعیتی می توان پایانی را برای دوران رونق در بازار روی متصور بود.

قیمت سرب همانند روی  تا اواسط ماه گذشته میلادی سیری صعودی را تجربه کرد کهع لت اصلی این موضوع وجود عوامل بنیادی قوی در بازار این محصول و هممچین تضعیف دلار بود. بالاترین قیمت ثبت شده برای سرب در سال جاری میلادی  در تاریخ دوم فوریه با رقم 2685 دلار رقم خورد. پس از ثبت این قیمت، بازار در مسیر نزولی قرار گرفت اما به سرعت بار دیگر شاهد احیای معاملات و بازگشت قیمت به محدوده 2600 دلار بودیم. این بازگشت سریع را می توان گواهی بر وجود تقاضای مناسب در بازار سرب دانست

تا پیش از افت قیمت در نیمه دوم و به ویژه در روزهای پایانی ماه فوریه، روند موجودی انبار سرب در بازار فلزات لندن نزولی بود به گونه ای که به صورت میانگین روزانه 1400 تن از این محصول از لیست انبارهای بازار لندن خارح می شد. این در حالی است که رقم مذکور در ژانویه در سطح 575 تن بوده است. کاهش موجودی انبار تا جایی پیش رفت که سطح ذخایر  به کمترین میزان از آگوست 2009یعنی رقم 115 هزار تن رسید. در اواخر ماه البته سطح ذخایر به یکباره بیش از 12 درصد بالا رفت.

باوجود لغزش مقطعی قیمت سرب، کمامان احتمال بروز کمبود عرضه در بازار این محصول در سال جاری و حتی سال آینده میلادی قوی است و همین امر نیز عامل حمایتی مهمی از به حساب می آید. بدین ترتیب انتظار صعود قیمت در سال جاری به محدوده 2700 تا 2900 دلار دور از ذهن نیست.