مصوبه وام 260 میلیون یورویی صادر شد

تزریق سرمایه به پالایش خلیج فارس تا پایان سال

02:10 - 1400/01/18
هیات وزیران با دریافت وام به پالایش ستاره خلیج فارس موافق کرده و این در حالی است که به گفته مدیرعامل با تهیه مدارک نخستین قسط، مجموعه تا پایان سال جاری بخشی از وام را دریافت می‌کند.
تزریق سرمایه به پالایش خلیج فارس تا پایان سال

وام صندوق توسعه ملی

پالایشگاه ستاره خلیج فارس موفق به دریافت مصوبه هیات وزیران برای گرفتن وام شد و به گفته محمد علی دادور؛ مدیرعامل پالایش ستاره خلیج فارس که با «خبرگزاری مهر» صحبت کرده هفته آینده نخستین بخش آن دریافت می‌شود. این وام بخشی از زمان 2 ساله تخصیص منابع مالی از صندوق توسعه ملی برای پروژه ستاره خلیج فارس با توجه به تعجیل این مجموعه در دریافت این وام است. براساس صحبت‌های مدیرعامل با توجه به پیگیری‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، همگی بر این باورند این پروژه پویایی دارد بنابراین نگاه‌ها برای تخصیص منابع مالی مثبت‌تر از قبل شد.

به این ترتیب پالایش ستاره خلیج فارس توانست مصوبه لازم برای دریافت ۲۶۰میلیون یورو سرمایه لازم برای تکمیل دو فاز باقی مانده این پالایشگاه را کسب کند. شناسنامه لازم و اسناد و مدارکی که بانک عامل این پروژه نیاز داشت، تهیه و تحویل داده شد. اسناد و مدارک برای دریافت نخستین قسط به مبلغ ۴۰ میلیون یورو نیز تهیه شده اما دادور می‌گوید: تا پایان سال، حداقل ۱۰۰ میلیون یورو به پالایش ستاره خلیج فارس پرداخت می‌شود.

نرخ بهره وام صندوق توسعه ملی ۸ درصد اعلام شد. آنچنان که مدیرعامل می‌گوید: بخشی از هزینه‌های توسعه و تکمیل فاز ۲ و ۳ این پالایشگاه، از محل فروش فرآورده‌ها است که البته اکنون این میزان آورده سرمایه از محل فروش مبلغ قابل توجهی نیست اما به طور حدودی ماهانه یا هر دو ماه، یک محموله فروخته و هزینه آن صرف توسعه بخش‌های باقی مانده می‌شود.

وضعیت پالایشگاه

مدیرعامل البته در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص وضعیت پالایشگاه می‌گوید: واحد تقطیر فاز دوم در سرویس است. فرآورده نفت گاز و نفتا نیز در مسیر مخازن  بوده و گاز مایع به سمت واحد مراکس گاز مایع هدایت می‌شود. بر این اساس، فعلا ظرفیت ۹۰ هزار بشکه‌ای تولید فاز ۲ فعال است اما ظرفیت کل ۱۲۰ هزار بشکه است.

به گفته دادور هفته آینده محصول‌های یورو۵ گازوییل تحویل بازار و از سویی دیگر هفته آینده حدود 3.7 میلیون بشکه از فاز یک و 2.8 میلیون بشکه گازوییل یورو ۵ از فاز ۲ این پالایشگاه تولید می‌شود که به این ترتیب می‌توان 6.5 میلیون بشکه گازوییل یورو ۵ را به بازار مصرف عرضه کرد.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس همچنین می‌گوید: برخی از پالایشگاه‌ها، کاتالیست‌های خود را از چین و هند تامین می‌کنند که در برخی موارد ممکن است برای تعویض آن به مشکل برخورند اما این موضوع درباره این پالایشگاه صادق نیست.

از دید مدیرعامل، مجموعه به هیچ عنوان موافق عرضه اوراق مشارکت در راستای جذب سرمایه نیست و منابع صندوق توسعه برای شرکت کافی است و افتتاح فاز دو پالایشگاه ستاره خلیج فارس را می‌توان پیش از پایان سال نیز شاهد بود. اما تولید پایدار این فاز در فروردین یا نهایتا اردیبهشت ماه سال آینده، انجام می‌شود که مدیران امیدوارند تا آن زمان واحد تقطیر فاز ۳ نیز وارد مدار شود.

پالایش ستاره خلیج فارس در گزارش اخیر خود تاکید کرده تا پایان سال جاری از واردات بنزین بی‌نیاز شده و واردات صفر می‌شود چرا که وضعیت ذخایر و تولید مطلوب است. بنزین ماه گذشته این پالایشگاه با اکتان بالای ۹۰ ، بنزن ۰.۳ و آروماتیک ۲۸ و گوگرد ۰.۵ پی.پی.ام تحویل داده شده، ضمن اینکه بنزین یورو ۵ نیز با اکتان ۹۱.۵ عرضه می‌شود.

تامین تجهیزات

مدیرعامل همچنین در توضیح وضعیت تامین تجهیزات مورد نیاز تاکید دارد: با توجه به همکاری گمرک‌ها هیچ تجهیزی در گمرک باقی نمانده و با استفاده از مجوز به صورت نسیه کالاها ترخیص شده، این در حالی است که کوچکترین نیاز مجموعه به تجهیزات نیز از طریق هوایی تامین و ترخیص آن در یک روز انجام می‌شود که البته این امر با راهنمایی و همکاری مسئولان گمرک انجام شده است. پالایش ستاره خلیج فارس از ایتالیا و اسپانیا تجهیزات وارداتی داشته که سهم در نهایت ۲۵ درصد را از کل تجهیزات را به خود تخصیص می‌دهد.