قیمت فروش کود شیمیایی به کشاورزان افزایش نمی‌یابد

قیمت‌گذاری اوره در دو بستر

01:43 - 1400/01/18
چندی پیش‌ بود که دیوان عدالت اداری دولت را در ورود به قیمت‌گذاری اوره منع کرده بود، حال اما شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از عدم افزایش قیمت فروش کودهای شیمیایی به کشاورزان به استناد مصوبه دولت خبر می‌دهد.
قیمت‌گذاری اوره در دو بستر

شایعه‌هایی مبنی بر آزادسازی نرخ اوره در بازار داخل و احتمال عرضه این محصول پتروشیمی در بورس کالای ایران در ماه‌های اخیر منتشر شده بود. متاثر از این موضوع نمادهای اوره‌ای نیز مسیر صعودی را در پیش گرفتند. با این حال بار دیگر سازمان حمایت کشاورزی در خبری به نقل از مدیرعامل از عدم موافقت با افزایش نرخ اوره در بازار داخل خبر داد.

گرچه با تفسیر حکم دیوان عدالت اداری در خصوص منع دولت در ورود به قیمت‌گذاری اوره اخباری مبنی بر افزایش نرخ اوره در بازار داخل به گوش رسیده بود اما با مقاومت‌های پیش رو احتمالا مطابق سال‌های گذشته نرخ اوره در سطح قبلی در بازار داخل عرضه شود.

حمید رسولی؛ مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در خصوص شایعه افزایش قیمت فروش کودهای شیمیایی به ویژه اوره به کشاورزان به روابط عمومی شرکت می‌گوید: وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌یی برای افزایش قیمت فروش کودهای کشاورزی ندارد. به گفته وی در یک سال گذشته قیمت فروش کودهای یارانه‌ای به کشاورزان هیچ گونه افزایشی نداشته و در ادامه نیز افزایش نخواهد یافت.

رسولی در خصوص استناد صحبت‌های خود می‌گوید: وفق مصوبه‌های جلسه 27 بهمن‌ماه امسال، کمیسیون اقتصادی دولت و هم چنین جلسه 30 بهمن‌ماه ستاد تنظیم بازار قیمت خرید کود اوره از شرکت‌های پتروشیمی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد که قیمت خرید اوره از شرکت‌های مذکور هم چنان با قیمت‌های قبلی و بدون هیچ گونه افزایشی در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد.

با این اوصاف با شرایط پیش‌آمده که نشان از اختلاف نظری دارد، باید در انتظار تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص بود.

پیش‌تر در «دنیای بورس» خوانده بودید: شرط جذابیت اوره‌ای‌ها