عقبگرد فلزات از مواضع پیشین

01:41 - 1400/01/18
فلزات روزهای ناامیدکننده ای را پشت سرگذاشتند و پس از جهش قیمت ها در هفته ماقبل، در هفته ای که گذشت نزدیک به دو درصد ارزان شدند. رشد شاخص دلار  در کنار  آغاز روند شناسایی سود و تغییرات قیمت بخش مسکن چین از عوامل ایجاد فشار بر معاملات بوده است.
عقبگرد فلزات از مواضع پیشین

پس از آنکه در هفته ماقبل شاخص دلار بار دیگر به کف سه ساله خود رسید، این نماگر در هفته جاری روندی صعودی را تجربه کرد و در نهایت نیز با رشدی 0/9 درصدی به 89/88 واحد رسید. افزایش بازده اسناد خزانه ایالات متحده، بالارفتن ریسک پذیری سرمایه گذاران در پی بهبود وضعیت بورس های اوراق بهادار جهان و همچنین جزئیات مطرح شده در صوتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو در زمینه وجود چشم انداز رشد پایدار اقتصاد امریکا از جمله دلایل حمایت از دلار در برابر ارزهای مطرح جهان به در این هفته به حساب می‌آید. به تبع بهبود وضعیت دلار ، تقاضا برای فلزات در این هفته فروکش کرد و همین امر نیز به افت قیمت این محصولات منجر شد.

در عین حال در دو روز پایانی هفته با بازگشت معامله گران چینی از تعطیلات سال نو این کشور، این دسته از سرمایه گذاران اقدام به بستن بخشی از موقعیت های معاملاتی به منظور شناسایی سود هفته پیشین کردند که این امر نیز در تزلزل قیمت فلزات نقش آفرین بود.

از اخبار مهم در این هفته می توان به انتشار گزارش قیمت مسکن در چین اشاره کرد. بر اساس این گزارش قیمت مسکن در ماه ژانویه رشدی 5 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. با این وجود در جزئیات این گزاش آمده که برای اولین مرتبه در دوسال اخیر قیمت مسکن در شهرهای رده اول چین (شهرهایی با تولید ناخالص داخلی بیش از 300 میلیارد دلار در سال و جمعتی فراتر از 15 میلیون نفر) روندی نزولی را در ژانویه تجربه کرده است. افت قیمت در شهرهای رده اول چین نگرانی هایی را در میان فعالات بازارهای کالایی از جمله فلزات در زمینه آرام شدن روند رشد بخش مسکن این کشور و افت احتمالی تقاضا برای این محصولات ایجاد کرده است.

این هفته بار دیگر موجودی انبار سرب و روی در انبارهای بازار فلزات لندن روندی نزولی را در پیش گرفت که این امر در مقاطعی منجر به حمایت نسبی از قیمت این محصولات شد اما در نهایت نتوانست از افت هفتگی قیمت جلوگیری کند.

عقبگرد فلزات از مواضع پیشین12

فلزات پایه در معاملات بازار فلزات لندن تغییرات قیمت روزانه و هفتگی را به شرح جدول زیر تجربه کردند.

عقبگرد فلزات از مواضع پیشین14