با جهش دلار در بازار جهانی اتفاق افتاد

افول فلزات‌پایه در صبح چهارشنبه

01:35 - 1400/01/18
با رشد ملموس شاخص دلار در شب گذشته وادامه روند صعودی این نماگر در صبح چهارشنبه، معاملات فلزات پایه زیر فشار ناشی از کاهش تقاضا قرار گرفته و همین امر نیز قیمت ها را در مسیر نزولی قرار داده است. در عین حال کاهش نقدینگی در بازار به تبع دور بودن سرمایه‌گذاران چینی از معاملات نیز تبدیل به عامل تضعیف کننده دیگری در روزهای اخیر شده است.
افول فلزات‌پایه در صبح چهارشنبه

شب گذشت به تبع افزایش نرخ بازده اسناد خرانه آمریکا و همچنین بالا رفتن سطح خرید بر روی جفت ارزهای اصلی مانند دلار-ین بز سوی سرمایه گذاران به منظور بستن موقعیت های فروش اخذ شده در هفته های پیشین، شاخص دلار توانست رشدی 0/8 درصدی را پشت سر بگذارد. این جو مثبت به معاملات صبح امروز نیز کشیده و نماگر مذکور با افزایشی به میزان 0/1 درصد مواجه شد. در پی تقویت ملموس ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان، تقاضا برای فلزات کاهش یافت  و همین امر نیز به افت قیمت این محصولات منجر شد.

علاوه بر این امر به تبع تعطیلات سال نو در چین، امروز همانند دیگر روزهای معاملاتی این هفته سرمایه گذاران چینی دور از معاملات هستند و همین امر نیز منجر به کاهش ملموس حجم نقدینگی در بازار فلزات شده است. به تبع افت سطح نقدینگی نیز شاهد تزلزل معاملات در روزهای اخیر هستیم.

از اخبار مهم امروز نیز می توان به تجدید نظر شرکت عظیم معدنی BHP در زمینه رشد تولید مس این شرکت اشاره کرد. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی BHP، نرخ رشد تولید مس در سال ملی 2018 در سطح 6 درصد خواهد بود. این در حالی است که در گزارش پیشین شرکت نرخ مذکور به میزان 7 درصد برآورد شده بود.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با افتی 0/26 درصدی در سطح 7059 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم به میزان 0/41 درصد ارزان شده و به 2174 دلار رسیده است. روی با کاهشی 0/13 درصدی در سطح 3543 دلار قرار گرفته است. در این میان سرب با کاهش قیمتی 0/56 درصدی به 2574 دلار رسیده است.