عقب‌نشینی فلزات پس از جهش هفته گذشته

01:30 - 1400/01/18
پس از جهش مطلوب قیمت فلزات پایه در هفته گذشته، قیمت بیشتر محصولات در روز آغازین هفته در مسیر نزولی قرار گرفته است. آغاز روند شناسایی سود در بازار فلزات از دلایل ایجاد فشار بر معاملات به حساب می‌آید و در عین حال ثبات روند حرکتی شاخص دلار نیز در تزلزل قیمت این محصولات تاثیر شایانی داشته است.
عقب‌نشینی فلزات پس از جهش هفته گذشته

هفته گذشته به تبع تزلزل ارزش دلار در برابر ارزهای مطرح جهان، فلزات پایه یکی از بهترین هفته های خود را در دو سال اخیر تجربه کردند به گونه ای که مس با افزایش قیمتی بیش از 7 درصد پیشتاز معاملات شد و دیگر محصولات نیز افزایش قیمتی فراتر از 4 درصد را پشت سرگذشتند. در این میان کمترین رشد قیمت با رقم 3/2 دصد مربوط به سرب بود. پس از افزایش ملموس قیمت ها در هفته پیشین، امروز بخشی از سرمایه گذاران دست به کار شناسایی سود شده اند امری که معاملات بسیاری از محصولات را در زیر فشار قرار داده است.

در عین حال از روز جمعه گذشته روند تضعیف دلار در بازاهای جهانی به پایان رسیده و شاخص دلار در صبح امروز نیز روندی با ثبات را تجربه می کند. تثبیت شاخص مذکور در سطح 89 واحد تقاضا برای فلزات را کمی کاهش داده  و همین امر نیز تبدیل به عامل دیگری در ایجاد فشار بر بازار فلزات شده است.همچنین دور بودن سرمایه گذاران چینی از بازارها به تبع تعطیلات سال نو در این کشور نیز مزید بر علت شده تا سطح تقاضا برای فلزات کاهش یابد.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن بدون تغییری ملموس در سطح 7186 دلار معامله می شود. آلومینیوم کاهش قیمتی 0/4 درصدی را پشت سرگذاشته و به 2195 دلار رسیده است. روی با افتی 0/2 درصدی در سطح 3561 دلار قرار گرفته است. همچنین سرب با کاهش قیمتی به میزان 0/2 درصد به 2599 دلار رسیده است.