مذاکرات تعیین نرخ فرآوری روی بی‌نتیجه ماند

01:26 - 1400/01/18
مذاکرات میان تولیدکنندگان معدنی روی و واحدهای بزرگ فرآوری این محصول بر سر تعیین نرخ ذوب و فرآوری (TC/RC) قراردادهای سال 2018 بدون نتیجه به پایان رسید.
 مذاکرات تعیین نرخ فرآوری روی بی‌نتیجه ماند

به روال هر سال امسال نیز تولیدکنندگان بزرگ معدنی روی و شرکت‌های فرآوری این محصول در خلال کنفرانس انجمن بین المللی روی مذاکرات بر سر تعیین نرخ سالانه ذوب و فرآوری این ماده معدنی را در دستور کار قرار دادند اما برخی منابع نزدیک به این مذاکرات در مصاحبه با خبرگزاری رویترز از بی نتیجه ماندن این مذاکرات خبر دادند.

عموما هر سال در خلال کنفرانس انجمن بین المللی روی شرکت‌های بزرگ معدنی و فرآوری موفق به تعیین نرخ سالانه ذوب و فرآوری این محصول می‌شوند و این نرخ سالانه به عنوان معیاری برای تعیین نرخ در دیگر قراردادها مورد استفاده قرار می گیرد.

با این وجود چشم انداز متفاوت طرفین مذاکرات از بازار روی در سال 2018 از حصول نتیجه نهایی جلوگیری کرد. شرکت‌های معدنی با استناد به تداوم محدودیت عرضه معدنی روی در سال جاری بر این عقیده هستند که هزینه ذوب و فرآوری باید با کاهشی نزدیک به 15 درصد نسبت به سال 2017 در سطح 140 تا 150 دلار تعیین شود. در مقابل واحدهای ذوب و فرآوری معتقدند که در نیمه دوم سال 2018 با ورود تعدادی از پروژه‌های جدید به مدار تولید، عرضه معدنی افزایش خواهد یافت و معضل کمبود عرضه تا حد زیادی مرتفع خواهد شد.

فعالان بازار روی معتقدند که بازگشت شرکت های معدنی  و فرآوری بر سر میز مذاکرات یک ماه و یا حتی بیشتر زمان خواهد برد.