پیگیری‌ فعالان معدنی برای اجرای مصوبه ادامه دارد

ساز ناکوک در قیمت زغال سنگ

01:23 - 1400/01/18
مصوبه افزایش قیمت زغال‌سنگ با وجود گذشت یک ماه، هنوز توسط ذوب آهن اجرایی نشده است. پیگیری‌های «دنیای بورس» پیش‌تر نمایانگر بلاتکلیفی در این وضعیت بود و البته صحبت‌های جدید مقام‌های انجمن زغال سنگ ایزان نیز موید تداوم پیگیری‌ها و مکاتبات اداری برای حل اختلاف است. با این وصف به نظر می‌رسد در بدنه دولت حمایت‌های متفاوتی از مصوبه اخیر قیمت زغال سنگ به گوش می‌رسد که در تعلل و بلاتکلیفی شرایط کنونی بی‌تاثیر نیست.
ساز ناکوک در قیمت زغال سنگ

 19 دیماه مصوبه تعیین قیمت زغال سنگ برای سال 96 تشکیل و نرخ زغال سنگ برای سال‌جاری 510 تومان تعیین و در جهت مساعدت با ذوب آهن تاریخ اعمال جدید یکم مهرماه سال جاری تعیین شد اما با گذشت سپری شدن یک ماه هنوز ذوب آهن مصوبه مزبور را اجرایی نکرده است.

اگر چه مسئولان انجمن زغال سنگ ایران در نامه‌های متعدد و جداگانه به وزارت صنعت، معدن و تجارت بر لزوم هر چه سریع‌تر اجرای مصوبه قیمت زغال سنگ از سوی ذوب آهن تاکید کرده‌اند اما به نظر می‌رسد همچنان چانه‌زنی‌های ذوب آهن ملموس‌تر و حساب‌ شده‌تر از انجمنی‌ها بوده است.

سعید صمدی؛ دبیر انجمن زغال سنگ ایران در گفت‌وگویی با «دنیای بورس» با اشاره اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نقش حمایتی خود را از خواسته‌های انجمن زغال سنگ و فعالان این عرصه به نحو احسن انجام داده است، تاکید دارد: وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی به عنوان یکی از جدی‌ترین حامیان ذوب آهن از قدرت چانه‌زنی‌ بیش‌تری در راستای منافع ذوب آهن قدم برداشته است.

به گفته صمدی وزارت صنعت حمایت خود را از مصوبه قیمت زغال سنگی‌ها بارها اعلام کرده و مکاتباتی را برای فشار بر ذوب آهن انجام داده اما هنوز اقدام عملی صورت نگرفته و در شرایط بلاتکلیفی هستیم.

از منظر دبیر انجمن زغال سنگ ایران اگر تا 15 اسفندماه اقدامی جدی صورت نگیرد و مکاتبات ادامه‌دار و پیگیری‌های مستمر انجمن تا نیمه اول اسفندماه امسال به نتیجه نرسد، بعد از آن امیدی برای رسیدن به تحقق خواسته‌ها و اجرایی شدن مصوبه زغال سنگ از تاریخ یکم مهرماه سال 96 سخت و دور از ذهن خواهد بود.