تضعیف دلار تقاضا در بازارهای کالایی را بالا برد

تداوم رونق بازار فلزات در صبح جمعه

01:18 - 1400/01/18
دلار آمریکا به ضعیف ترین موضع خود در برابر سبدی از شش ارز مطرح جهان در بیش از سه سال اخیر رسیده و همین امر به افزایش افزایش تقاضا در بازارهای کالایی از جمله بازار فلزات پایه منجر شده و قیمت این محصولات را در مسیر صعودی قرار داده است. بازگشت سرمایه گذاران ریسک گریز به معاملات نیز در بهبود فضای بازار نقش آفرین بوده است. با این وجود به علت دور بودن معامله گران چینی از بازارها، حجم معاملات در صبح جمعه پایین تر از روزهای عادی بازار است.
تداوم رونق بازار فلزات در صبح جمعه

شاخص دلار امروز برای پنجمین روز متوالی در مسیر نزولی قرار گرفت و با رسین به کف خود در بیش از سه سال و نیم اخیر ، بدترین عملکرد هفتگی خود را با افتی نزدیک به 2 درصد  در دو سال اخیر تجربه کرده است. به تبع تضعیف دلار تقاضا در بازار فلزات افزایش یافته و همین امر نیز قیمت محصولات معاملاتی در این بازار را در مسیر صعودی قرار داده است.

علاوه بر این موضوع  با توجه به چشم انداز نسبتا تیره دلار در برهه کنونی، معامله گران در بازار فلزات  در حال باز کردن موقعیت های خرید هستند امری که از رشد قیمت این محصول حمایت مناسبی را به عمل آورده است.با این وجود معامله گران چینی با آغاز تعطیلات سال نو این شور دور از بازار هستند و همین امر نیز حجم معاملات را از روز گذشته پایین آورده است. 

همچنین با بهبود وضعیت بورس های اوراق بهادار در  آمریکا و کشورها  آسیایی و اروپایی، معامله گران ریسک گریزی که در هفته پیشین بخش عمده ای از سرمایه خود را  از بازار های کالایی از جمله بازار فلزات لندن خارج کرده بودند بار دیگر به سوی معاملات در این بازار تمایل پیدا کرده اند و همین امر نیز به افزایش نقدینگی بازار  و بهبود فضای معاملات کمک کرده است.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با رشد قیمتی به میزان 0/7 درصد به 7244 دلار رسیده و آلومینیوم نیز 0/4 درصد گران شده و در سطح 2172 دلار قرار گرفته است. روی با افزایش قیمتی 0/3 درصدی در سطح 3590 دلار معامله می شود و قیمت سرب نیز 0/78 درصد بالا رفته و به 2632 دلار رسیده است.