رونق بازار فلزات در دومین روز متوالی

01:12 - 1400/01/18
همانند روز گذشته امروز نیز دلار آمریکا در بازار جهانی ارز در برابر دیگر ارزهای مطرح جهان تضعیف شده و همین امر به تداوم رونق بازار فلزات دامن زده است. احیای بورس‌های اوراق بهادار در کشورهای مختلف از دلایل تضعیف دلار و افزایش تقاضا برای فلزات به حساب می‌آید. همچنین احتمال کمبود عرضه آلومینیوم در خارج از بازار چین و تداوم مذاکرات بر سر نرخ سالانه ذوب و فرآوری روی از دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازار امروز به شمار می‌روند.
رونق بازار فلزات در دومین روز متوالی

بازگشت ثبات به بازارهای سهام در نقاط مختلف جهان از روز گذشته دلار را در برابر ارزهای مطرح جهان زیر فشار قرارداده و همین امر نیز بار دیگر شاخص دلار را به مرز90 واحد کشانده است. شب گذشته شاخص‌های اصلی بورس‌های آمریکا نزدیک به 1/5 درصد رشد کردند و به تبع این امر در ساعات سپری شده از معاملات بورسهای آسیا و اقیانوسیه در صبح امروز نیز شاهد رونق معاملات بودیم. با افت بیش از پیش دلار کماکان تقاضا برای فلزات در وضعیت مطلوبی قرار گرفته و همین امر نیز به رشد قیمت این محصولات در روز سه شنبه دامن زده است.

از اخبار تاثیرگذار بر بازار امروز می‌توان به پیش‌بینی بانک ING مبنی کمبود عرضه آلومینیوم اولیه در بازارهای خارج از چین اشاره کرد. بر اساس این گزارش در چین وضعیت مازاد عرضه آلومینیوم پابرجا خواهد ماند اما این مازاد عرض به دیگر بازارها سرریز نخواهد شد و همین امر نیز به کمبود عرضه این محصول در دیگر نقاط جهان منجر می شود.

همچنین مذاکرات بر سر تعیین نرخ سالانه ذوب و فرآوری روی میان معدنکاران و واحدهای ذوب این محصول به میزبانی اتحادیه بین المللی روی در کالیفرنیا آمریکا ادامه دارد و به نظر می‌رسد که به تبع کمبود عرضه معدنی روی، معدنکاران در حال تحمیل نظر خود بر واحدهای ذوب هستند. به گفته حاضران در این مذاکرات، هم اکنون چانه زنی‌ها در محدوده 140 تا 150 دلار قرار دارد و این در حالی است که هزینه ذوب و فرآوی هر تن روی در سال قراردادهای سالانه 2017 در سطح 172 دلار بود.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با رشدی یک درصدی در سطح 6933 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم به میزان 0/5 درصد گران شده و به 2143 دلار رسیده است. روی با رشدی 0/66 درصدی در سطح 3411 دلار قرار گرفته است. در این میان سرب بدون تغییری ملموس به 2516 دلار رسیده است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 1/3 درصد گران شد و آلومینیوم 0/8 درصد افزایش قیمت را پشت سرگذاشت. روی به میزان 0/7 درصد رشد قیمت را به ثبت رساند و در این میان تنها سرب با کاهش قیمتی 1/1 درصدی مواجه شد.