در پی بازگشت آرامش به بورس‌های آمریکا اتفاق افتاد

رشد فلزات پایه با توقف روند صعودی دلار

00:56 - 1400/01/18
با بهبود فضای معاملات سهام در بورس‌های آمریکا و بازگشت آرامش به بازارهای آسیایی در صبح امروز، دلار روندی با ثبات را در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان در پیش گرفت و با توقف روند صعودی دلار، فضای مثبتی بر بازار فلزات پایه حاکم شد. در عین حال پس از افت ملموس قیمت‌ها در روز گذشته، سطح خرید تکنیکال در بازار فلزات در صبح امروز بالا رفت و این امر نیز در رونق معاملات فلزات تاثیرگذار بود.
رشد فلزات پایه با توقف روند صعودی دلار

پس از سقوط کم نظیر وال استریت در دوشنبه شب، فضای معاملات شب گذشته بهبود یافت و با پایان سیل فروش در بازار، رفته رفته قیمت‌ها به مدار صعود بازگشتند و در نهایت نیز شاخص‌های اصلی بورس‌ها رشدی نزدیک به دو درصد را تجربه کردند. با احیای معاملات سهام، تمرکز سرمایه‌گذاران بر بازار ارز و به ویژه دلار به عنوان دارایی امن در برابر سهام کاهش یافت و همین امر نیز روند صعودی شاخص دلار را متوقف کرد. به تبع این موضوع تقاضا برای فلزات در معاملات صبح امروز ارتقا یافت و قیمت‌ها در مسیر صعود قرار گرفتند.

در عین حال پس از افت شدید قیمت‌ها در روز گذشته، سطح خرید تکنیکال به ویژه از سوی سرمایه‌گذاران کوتاه مدت در معاملات لندن افزایش یافت و این موضوع نیز حمایت مناسبی را از قیمت فلزات به عمل آورد. با این وجود بازار شانگهای با تبعیت از افت شدید روز گذشته قیمت ها در لندن کماکان زیر فشار قرار دارد.

از اخبار مهم مرتبط به بازار فلزات می‌توان متحد شدن سرمایه‌گذاران در صنایع معدنی جمهوری دموکراتیک کنگو برای اعتراض به قانون جدید معدنکاری این کشور اشاره کرد. مدیر عامل شرکت Randgold Resources در این زمینه اعلام کرد که تمام شرکت‌های سرمایه گذار در معادن کنگو از کشورهای غربی گرفته تا سرمایه‌گذاران چینی به صورت متحد با قانون جدید معدنکاری این کشور مخالف هستند و در صورت عدم توجه دولت به این مخالفت، دست به اقدام قانونی خواهند زد. در قانون جدید، مالیات‌ها و حقوق بهره‌برداری از معادن تغییرات عمده‌ای را تجربه کرده است. جمهوری دموکراتیک کنگو به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ معدنی مس، طلا و قلع شناخته می‌شود.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با رشدی 0/6 درصدی در سطح 7126 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم به میزان 0/9 درصد گران شده و به 2191 دلار رسیده است. روی با رشدی 0/7 درصدی در سطح 3490 دلار قرار گرفته است. در این میان سرب با کاهش قیمتی 0/3 درصدی به 2608 دلار رسیده است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 0/3 درصد ارزان شد و آلومینیوم 0/5 درصد کاهش قیمت را پشت سرگذاشت. سرب به میزان 1/3 درصد افت قیمت را به ثبت رساند و روی نیز 0/5 درصد ارزان شد.