ورود سرمایه‌ها به بازار ارز پس از سقوط بازارهای سهام

رشد محدود شاخص دلار در صبح سه‌شنبه

00:53 - 1400/01/18
در بازار ارز جهانی کماکان روند حرکتی دلار با توجه به ریزش شاخص ها در بورس‌ها آمریکا ، آسیا و اقیانوسیه در برابر ارزهای مطرح جهان مثبت بوده اما افت ارزش این ارز در باربر ین ژاپن میزان افزایش شاخص دلار را بسیار محدود کرده است.
رشد محدود شاخص دلار در صبح سه‌شنبه

به صورت سنتی در زمان نوسانات شدید ارزش سهام در آمریکا سرمایه گذاران با خروج سرمایه های خود از این بازار به سوی دارایی های امن تری مانند دلار حرکت می کنند. این روند پس از سقوط ارزش سهام در روزهای اخیر در بورس های اوراق بهادار آمریکا نیز اتفاق افتاده و همین امر نیز منجر به تقویت دلار در برابر بسیاری از ارزهای مطرح جهان شده است. ذکر این نکته ضروری است که افت شب گذشته شاخص های اصلی سهام آمریکا از آگوست سال 2011تاکنون بی سابقه بوده است.

در عین حال بخشی از سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران نهادی پس از افت ملموس ارزش سهام در دو روز گذشته به منظور پوشش بخشی از زیان پرتفوی اقدام به فروش  بخشی از دارایی های پر بازده خود کرده اند. برای مثال بر روی جفت ارز یورو- دلار از شب گذشته بسیاری از سرمایه گذاران در حال بستن موقعیت های معاملاتی به منظور شناسایی سود پس از رالی اخیر شدند امری که منجر به تزلزل ارزش یورو در برابر دلار شده است.

در این میان با افزایش ریسک سیستماتیک در برهه کنونی تمایل یه ین ژاپن در میان سرمایه گذاران ریسک گریز بیش از پیش افزایش یافته  و همین امر نیز به تقویت ارزش این ارز در برابر دلار منجر شده و میزان رشد شاخص دلار را محدود کرده است.

به تبع این امر شاخص دلار در تا این لحظه از معاملات روز دوشنبه با رشدی 0/07 درصدی به 89/6 واحد رسیده است.