گزارش ماهانه متال بولتن منتشر شد

پیش‌بینی رشد قیمت سرب و روی در فصل ابتدایی 2018

00:35 - 1400/01/18
در ماه ژانویه روی توانست از اوج قیمت 10 سال اخیر فراتر رود و سرب نیز سقف قیمت شش ساله را تجربه کرد. روند قوی قیمت این دو محصول به ویژه روی به حدی بود که باعث تعجب برخی از فعالان بازار شد. با این وجود کماکان عوامل بنیادی از آمادگی این دو محصول برای تداوم سیر صعودی قیمت در فصل ابتدایی سال 2018 حکایت می کنند. در این میان تحلیلگران متال بولتن از احتمال توقف روند صعودی قیمت روی در فصول آتی سال جاری و اصلاح قیمت در بازار این محصول سخن به میان آورده اند.
پیش‌بینی رشد قیمت سرب و روی در فصل ابتدایی 2018

روی در ماه ژانویه به روند روبه رشد خود ادامه داد و در اویل این ماه توانست از سقف 10 ساله 3400 دلار عبور کند  و در ادامه نیز از مرز 3500 دلار فراتر رفت.

در ماه دسامبر شرکت گلنکور در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال بازگشایی معدن  Lady Loretta  است؛ این معدن در سال 2015 تعطیل شده بود. انتشار این خبر به فاصله کوتاهی  از اعلام تصمیم گلنکور برای بازگشایی معدن Century در آینده بود. با این وجود اعلام بازگشایی معادن مذکور  تاثیر چندانی در خنثی کردن روند صعودی حاکم بر بازار نداشت. به نظر می‌رسد که فعالان بازار به این نتیجه رسیده که بازگشایی معدن Lady lorreta  به صورت تدریجی خواهد بود و بنابراین تاثیر افزایش عرضه به شکل آرامی در بازار حس خواهد شد. با این وجود روند بسیار قوی افزایش خرید در بازار که توانست  بر سیل فروش آتی غلبه کند تعجب برانگیز بود.

با توجه به شروع قدرتمند روی در سال 2018 و همچنین تداوم کمبود عرضه در بازار، موسسه متال بولتن پیش‌بینی میانگین قیمت روی در فصل ابتدایی امسال را با 200 دلار افزایش در سطح 3200 دلار اعلام کرده است. با این وجود تحلیلگران این موسسه اعتقاد دارند که سیر صعودی قیمت روی در طول سال جاری میلادی مختل خواهد شد و قیمت در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت.

در بازار سرب قیمت این محصول به روند صعودی خود در ژانویه ادامه داد اما در محدوده اوج شش ساله یعنی قیمت 2600 دلار به مقاومت مهمی برخورد کرد. تحلیلگران متال بولتن معتقدند با توجه به عوامل بنیادی بازار، سرب می‌تواند به سیر صعودی خود ادامه دهد.

تولیدکنندگان معدنی سرب نخواهند توانست با سرعت بالایی به روند افزایش قیمت این محصول واکنش نشان دهند و در عین حال به نظر نمی‌رسد که میزان قراضه در بازار نیز به حدی باشد که بتواند بازار را به تعادل نزدیک کند.

با توجه به ظهور نشانه‌هایی از آرام شدن فروش خودرو در سطح جهانی، سمت تقاضا احتمالا کمی تضعیف خواهد شد. در عین حال با توجه به حرکت دولت‌ها، شرکت‌ها و بسیاری از افراد به سوی وسیله‌های نقلیه برقی، باتری‌های لیتیتومی سهم بیشتر در بازار باتری خواهند گرفت و همین امر نیز کاهش مصرف باتری‌های سربی را به دنبال خواهد داشت. با این  وجود میزان مصرف سرب با سرعت بالایی کاهش نخواهد یافت چرا که در حال حاضر بازار به سوی استفاده از وسایل نقلیه هیبدریدی گرایش بیشتری دارد و تنها به دنبال وسیله‌های کاملا الکتریکی نیست، بنابراین کماکان باطری‌های سربی مورد نیاز خواهند بود.

در مجموع تحلیلگران متال بولتن نسبت به تداوم رشد قیمت سرب امیدوار هستند  و انتظار دارند که مسائل سمت عرضه عامل اصلی تحریک قیمت باشد. براین اساس قیمت سرب برای فصل ابتدایی سال 2018 در سطح 2580 دلار برآورد شده است.