شورای جهانی طلا گزارش داد

تفاوت های بنیادی طلا و ارزهای دیجیتال

00:33 - 1400/01/18
تحولات یک سال اخیر بازار ارزهای دیجیتال و جذب سرمایه قابل توجه به سوی این بازار، مباحثی را در زمینه رقابت جدی کریپتوها با بازار طلا در میان فعالان اقتصادی برانگیخته است. در این زمینه شورای جهانی طلا با انتشار گزارشی ضمن ارائه تفاوت‌های بنیادی این دو بازار، موضوع جایگزینی ارزهای دیجیتال با طلا را منتفی دانسته است.
تفاوت های بنیادی طلا و ارزهای دیجیتال

شورای جهانی طلا در گزارش خود بازار طلا را دارای اختلافات بنیادی با ارزهای دیجیتال دانسته است. از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به نوسان قیمت کمتر، نقدشوندگی بالاتر، معامله در قالب‌های قانونی، داشتن نقش درک شده در پرتفوی سرمایه‌گذاری و دارای همچوشانی اندک با ارزهای دیجیتال در زمینه منابع عرضه و تقاضا اشاره کرد.

نوسلان کمتر:

در زمانی که طلا پشتوانه ارزها بود، رشد قیمت طلا به نرخ تورم گره خورده بود. از زمان لغو سیستم برتون وودز در دهه 70 میلادی تاکنون، قیمت طلا به صورت متوسط هر ساله 10 درصد بالارفته است. به غیر از رشد سریع قیمت طلا در اواخر دهه 70، نوسان قیمت این محصول در 4 دهه اخیر چشمگیر نبوده است.

در مقابل، بیت کوین به عنوان نمادی از ارزهای دیجیتال در چند سال اخیر رشد قیمت سریعی را تجربه کرده و تنها در سال 2017 میلادی قیمت این محصول 13 برابر شده است.  در عین حال نوسان این محصول نیز تقریبا 10 برابر قیمت دلاری طلا بوده است.  برای مثال در دسامبر 2017 اصلاح قیمتی 40 درصدی را در بازار بیت کوین شاهد بودیم.

به صورت متوسط بیت کوین تغییر قیمتی 5 درصدی را در روز تجربه می‌کند. باوجود اینکه این نوسان ملموس قیمت برای سفته بازان مناسب به نظر می‌آید اما باید توجه داشت که این سطح از نوسان به سختی در زمره خصوصیات یک ارز قرار می‌گیرد.

در نمودار زیر نوسان قیمت بیت کوین، طلا، شاخص S&P500 شاخص دلار در یک بازه 30 روزه به نمایش درآمده است.

تفاوت های بنیادی طلا و ارزهای دیجیتال11

نقدشوندگی بالاتر:

ارزهای دیجیتال بر خلاف بازار طلا دارای بازار دوطرفه مشخص نیستند. در عین حال شواهد نشان می‌دهد در مواردی که می‌توان در قراردادهایی بر روی ارزهای دیجیتال در موقعیت فروش نشست، هزینه‌های معاملاتی بالا بوده و در عین حال زمان انجام ترانکش نیز طولانی است.

همچنین اندازه کنونی بازار ارزهای دیجیتال (در حدود 800 میلیارد دلار) در مقایسه به ارزش بازا طلا بسیار اندک است.

تنوع تقاضا:

منابع تقاضا برای طلا بسیار متنوع است و بانک‌های مرکزی، سرمایه‌گذاران نهادی و شخصی هر کدام بخشی از تقاضای طلا را رقم می‌زنند. در عین حال کماکان اصلی‌ترین منبع تقاضا برای طلا از سوی بخش جواهرات بوده که حدود 50 تا 60 درصد تقاضای این محصول را در 20 سال گذشته شامل شده است. در عین حال طلا به عنوان یک دارایی ملموس به شمار می‌رود. در مقابل ارزهای دیجیتال توکن‌های الکترونیکی هستندکه که در مبادلات محدودی قابل استفاده هستند.

پاسخگویی عرضه نسبت به تغییر قیمت:

عرضه طلا و ارزهای دیجیتال داری شباهت‌هایی است. ذخایر بیت کوین تقریبا با نرخ 4 درصد در سال در حال افزایش است و تا سال 2140 نیز این نرخ به صفر میل خواهد کرد. نرخ تولید طلا نیز نیز سیار محدود است. به صورت سالانه تقریبا 3200 تن طلا در سال استخراج می‌شود که این رقم برابر با 1/7 کل ذخایر استخراج شده طلا به حساب می‌آید

باوجود این شباهت، عرضه طلا از سوی بخش بازیافت به شدت نسبت به قیمت واکنش نشان می‌دهد. برای مثال در سال 1995 میلادی، طلای بازیافت شده به حدود یک سوم مجموع عرضه طلا در جهان رسید. زمانی که قیمت طلا افزای می‌یابد، برخی دارندگان این محصول طلای در اختیار خود در قابل جواهرات را به فروش می‌رسانند و همین امر نیز با افزایش عرضه به کاهش نوسان قیمت این محصول کمک می‌کند.

بازارهای قانونی:

معاملات طلا با نظارتهای قانونی در بسیاری از بازارهای جهانی صورت می‌گیرد اما در مورد معاملات قانونی ارزهای دیجیتال هم اکنون بحث‌های زیادی وجود دارد و در حالی که برخی کشورها معاملات این ارزها را وارد قالب‌های قانونی کرده‌اند، برخی نیز مانند چین استفاده از این ارزها را ممنوع دانسته اند.

با این اوصاف شورای جهانی طلا موضوع جایگزینی ارزهای دیجیتال با طلا را رد می‌کند و در عین حال در زمینه افت تقاضای جهانی طلا در سال 2017 معتقد است که هیچگونه شواهد قابل اتکایی در زمینه جایگزینی کریپتوها با طلا در سبد سرمایه‌گذاری  و افت تقاضای طلا به تبع این امر وجود ندارد. این نهاد کاهش تقاضای طلا را ناشی از رشد ملموس بورس‌های جهانی می داند و رکوردشکنی شاخص S&P500 را نشانه‌ای از رونق بورس‌ها و حرکت سرمایه‌ها به سوی اوراق بهادار قلمداد می کند.