عوامل اثرگذار بر جهش قیمت جهانی آلومینیوم

00:19 - 1400/01/18
در حالی رشد قیمت روی توجه بسیاری از فعالان بازار را در یک ماه و نیم اخیر به خود به سوی خود جلب کرده، آلومینیوم نیز هم‌پای این محصول با جهشی بیش از 10 درصد مواجه شده است. حال سوال این جاست که به غیر تضعیف دلار، چه عواملی در رشد قیمت آلومینیوم تاثیرگذار بوده اند.
عوامل اثرگذار بر جهش قیمت جهانی آلومینیوم

این هفته در معاملات بازار فلزات لندن قیمت آلومینیوم با رشدی 1/6 درصدی در قراردادهای سه ماهه به 2258 دلار رسید. در مقطعی از معاملات نیز این محصول در سطح2290 معامله شد که این رقم از سال 2012 تاکنون در بازار دیده نشده بود.

پس از افت قیمت فلزات در هفته ابتدایی ماه دسامبر 2017، فلزات روندی صعودی را تاکنون تجربه کردند و به غیر از تزلزلی گذار در اوایل ژانویه، در مجموع سیر قیمت این محصولات مثبت بوده است. در حالی که عملکرد قیمت روی در یک ماه و نیم اخیر توجه بسیاری از فعالان را به خود جلب کرده، آلومینیوم نیز هم‌پای این محصول با افزایش قیمت مواجه و تبدیل به پیشتاز معاملات بازار لندن شد.از هشتم دسامبر تاکنون مس توانست افزایش 7/8 قیمتی درصدی را به ثبت برساند و روی نیز 12/8 درصد گران شد. در این میان آلومینیوم با افزایش قیمتی به میزان درصد 12/2 مواجه شد.

افت ارزش دلار در ماه های اخیر یکی از دلایل اصلی رشد قیمت فلزات از جمله آلومینیوم بوده اما تنها دلیل عملکرد قوی این محصول به حساب نمی آید. با کاهش زمستانی تولید آلومینیوم در چین در قالب طرح زیست محیطی مد نظر دولت این کشور، وضعیت عرضه این محصول کمی محدود شده است. محدودیت عرضه در کل بازار دیده نمی شود اما در برخی از بازارهای منطقه ای ملموس بوده و تبدیل به عامل محرکی برای قیمت این محصول شده است.

در عین حال مشتریان آلومینیوم در آستانه تعطیلات سال نو چین دست به کار تجدید موجودی انبار خود شده اند امری که میزان ذخایر این محصول را در چین پایین آورده است. بر اساس داده های موسسه بازار فلزات شانگهای (SMM) در هفته منتهی به 25 ژانویه میزان ذخایر آلومینیوم تصفیه شده در چین (شامل تمام ذخایر در احتیار تولیدکنندگان، معامله گران و موجودی آماده فروش بازار آتی شانگهای) با افتی 19 هزار تنی به 1/77 میلیون تن رسیده است.

با وجود اینکه میزان کاهش ذخایر چندان چشم گیر نبوده اما پایین آمدن این ذخایر از سطح 1/8 میلیون تن در برهه کنونی بر خلاف سنت عمومی بازار آلومینیوم چین است و همین امر نیز سیگنالی مثبت از سوی فعالان بازار در جهت مناسب بودن وضعیت تقاضا به حساب می آید.