تداوم حرکت « کفرا » در مدار مثبت

00:16 - 1400/01/18
فرآورده‌های نسوز ایران عملکرد دی را روی کدال منتشر کرد. این شرکت در دی نیز عملکرد دلچسبی را به ثبت رسانده است. مبالغ فروش این شرکت در ماه گذشته رشد 50 درصدی را در مقایسه با میانگین درآمدی این شرکت در 9 ماه نخست نشان می‌دهد. همچنان مدیران بر فروش محصولاتی تمرکز دارند که امکان افزایش نرخ در آن‌ها مشاهده می‌شود. با رویه کنونی به نظر می‌رسد می‌توان به رشد بیش از پیش سودآوری این شرکت امیدوار بود.
تداوم حرکت « کفرا » در مدار مثبت

پیش از این «دنیای بورس» به انتظار برای افزایش 50 درصدی سودآوری «کفرا» در سال مالی جاری اشاره کرده بود. این شرکت آخرین پیشبینی سود هر سهم را با افزایش 37 درصدی و معادل 607 ریال به بازار ارائه کرد. گرچه بخشی از انتظارات در افزایش سودآوری این شرکت برآورده شده است اما روند فروش این شرکت انتظارات از افزایش سودآوری این شرکت را نیز افزایش داده است. علاوه بر این راه‌اندازی پروژه فرآوری مواد اولیه در سایت جدید شرکت در منطقه صنعتی علی آباد جمبزه نیز می‌تواند با حفظ شرایط فروش در کاهش بهای تمام‌شده موثر بوده و روند سودآوری این شرکت را در سال آینده بهبود بخشد. البته این پروژه تا پایان آذر پیشرفت 20 درصدی داشته است که به گفته شرکت تا نیم سال نخست سال آینده راه‌اندازی خواهد شد. در صورتی‌که رویه پرقدرت فروش این شرکت در سال آینده نیز حفظ شود تلاش برای کاهش بهای تمام‌شده سیگنال مثبتی برای سودآوری «کفرا» محسوب می‌شود.

برآوردی از سودآوری فرآورده‌های نسوز ایران

تحلیل سودآوری «کفرا» با توجه به تنوع محصولات (توان تولید بیش از 300 نوع محصول) و از طرفی گستردگی خرید انواع مواد اولیه عمدتا سرامیکی برای ساخت مواد نسوز تا حدودی مشکل است. با این حال با یک تقریب مناسب از رویه خرید مواد اولیه می‌توان به اعداد دلچسب برای سودآوری این شرکت دست یافت.

با توجه به استراتژی فروش «کفرا» در ماه‌های گذشته و به خصوص در ماه دی می‌توان گفت این شرکت توانایی تولید محصولاتی که فروش آن‌ها در بازار داخل با تقاضای بهتری مواجه است، را دارد. بر این اساس شاهد رشد تولید آجرهای قلیایی در مقایسه با دیگر محصولات هستیم. در این خصوص آجرهای قلیاتی همچنان در مسیر صعودی نرخ قرار دارد و به نظر می‌رسد تقاضای صنایعی مانند سیمان و فولاد در کنار رشد نرخ دلار و همچنین افزایش بهای ماده اولیه، عاملی برای حمایت از نرخ فروش در بازار داخل شده است. نرخ فروش این محصول در دی‌ماه در مقایسه با فصل پاییز رشد 17 درصدی را نشان می‌دهد. این استراتژی فروش امکان رسیدن به سودآوری مناسب را برای «کفرا» ایجاد خواهد کرد.

همان‌طور که اشاره شد محاسبات هزینه خرید ماده اولیه در این شرکت تا حدودی مشکل به نظر می‌رسد. با این حال با یک تقریب مناسب از سقف هزینه احتمالی برای خرید ماده اولیه (با توجه به قیمت‌های جهانی و همچنین رشد نرخ دلار) می‌توان به هزینه نسبتا محافظه‌کارانه 22 میلیارد تومانی برای این بخش در زمستان دست یافت. این هزینه به منظور تولید حدود 11 هزار و 277 تن محصول بوده است (ترکیب تولید مطابق با دی در نظر گرفته شده است). با این محاسبات و در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها به نظر می‌رسد کف سودآوری 75 تومانی را می‌توان برای عملکرد سال جاری فرآورده‌های نسوز ایران به دست آورد (مقادیر فروش بر اساس ترکیب تولید دی و با فرض فروش تمامی تولیدات تا پایان سال لحاظ شده است).

نکته جالب، سودآوری سال آینده «کفرا» خواهد بود. نمی‌توان در  خصوص رویه فروش و همچنین نرخ‌ها با توجه به رویه بازارهای جهانی اظهار نظر کرد؛ اما در یک حالت متعادل به نظر می‌رسد این شرکت در سال آینده توانایی ساخت سود حدود 80 تومانی را داشته باشد. با توجه به اندازه ارزش بازار این شرکت، افزایش محسوس سودآوری و چشم‌انداز مثبت آن می‌تواند تقاضا را به سمت این نماد در فضای نسبتا رکودی بازار بکشاند.

«کفرا» در معاملات امروز تا نزدیکی صف فروش پیش رفت. در شرایط کنونی احتمال واکنش مثبت شرکت به عملکرد مناسب شرکت در دی وجود دارد. بر این اساس دنبال کردن نوسانات قیمتی این سهم جذاب به نظر می‌رسد.