احتمال پایان روند افت قیمت زغال کک‌شو

00:01 - 1400/01/18
کاهش نگرانی در زمینه عرضه زغال کک شو در یک ماه اخیر قیمت این محصول در بازار جهانی را در سراشیبی قرار داده است. در این میان سوال اصلی این است که قیمت سرانجام در چه سطحی به کف خواهد رسید و بازگشت تقاضا از سوی مشتریان چینی در هفته‌های آتی روند قیمت را به چه سمتی هدایت خواهد کرد.  
احتمال پایان روند افت قیمت زغال کک‌شو

از ابتدای ماه ژانویه تا نوزدهم این ماه شاخص قیمت زغال کک شو گرید پریمیوم در قرارداد فوب استرالیا با افتی بیش از 12 درصد به 232 دلار رسید. علاوه بر کاهش نگرانی در زمینه عرضه زغال کک شو، افت مقطعی قیمت فولاد در بازارهای جهانی نیز در تزلزل قیمت این محصول در برهه کنونی نقش آفرین بود.

در هفته‌های اخیر با رفع مشکلات بارگیری کشتی‌ها در بندر کوئینزلند استرالیا، قیمت محموله‌های پیشنهادی ماه فوریه در بازار نقدی کاهش یافت و همین امر نگرانی در زمینه کمبود عرضه را مرتفع کرد. از نوامبر سال گذشته صفوف طولانی کشتی‌های حمل کالاهای فله در ترمینال بندری زغال سنگ Dalrymple کوئینزلند استرلیا عرضه را به شدت متاثر کرد و همین امر نیز خریدارانی که با مشکل کمبود موجودی انبار مواجه بودند را به سوی پذیرش قیمت‌های بالاتر سوق داد. بدین ترتیب شاخص قیمت زغال سنگ گرید پریمیوم متال بولتن در قرارداد فوب استرالیا از 178 دلار در ابتدای نوامبر به 259/8 دلار در سوم ژانویه سال جاری رسید.

به تبع مشکلات بارگیری، میزان صادرات زغال کک شو از ترمینال Dalrymple در ماه نوامبر سال 2017 به 5/18 میلیون تن کاهش یافت که این رقم از ماه آوریل در بازار دیده نشده بود. این روند اما در ماه ژانویه و با کاهش صف‌های طویل کشتی‌ها برطرف شد و ارسال محموله‌های زغال کک شو به حالت عادی بازگشت.

نگرانی فعالان بازار زغال کک شو پس از این رویداد نسبت به وضعیت عرضه کاهش یافته است. فعالان صنعت نهاده‌های تولید فولاد در هند از رفع مشکل کمبود موجودی انبار این محصول خبر می‌دهند در عین حال کاهش تمایل چینی‌ها از اواسط دسامبر برای خرید در بازار نقدی وارداتی نیز مزید بر علت شده تا قیمت بیش از پیش زیر فشار قرار گیرد.

پایین‌تر بودن شاخص قیمت زغال کک شو پریمیوم متال بولتن در قرارداد سی‌اف‌آر چین نسبت به قرارداد فوب استرالیا نیز از نشانه‌های کاهش تمایل چینی‌ها به خرید در بازار است. فعالان بازار در چین معتقدند که این کاهش تمایل بازتابی از عرضه مناسب زغال کک شو در بازار داخلی این کشور در قیمت‌هایی پایین تر از بازار وارداتی است.

اما از آنجایی که چینی‌ها تقریبا یک ماه دور از بازار بودند، انتظاراتی در زمینه احتمال بازگشت آنها به معاملات شکل گرفته است. خرید برخی محموله های کوچک از سوی مشتریان چینی در هفته گذشته نیز به عنوان نشانه‌ای از این امر به حساب می آید. در عین حال محدودیت عرضه زغال کک شو از منطقه مغولستان به بازار چین عاملی است که می تواند از رشد قیمت در بازار داخلی این کشور حمایت کرده و فاصله قیمت‌های داخلی و وارداتی را به سرعت کم کند.

از طرف دیگر سمت عرضه زغال سنگ در استرالیا نیز امسال دستخوش تغییراتی خواهد شد. معدن شماره یک Oakey شرکت گلنکور که تا سال 2015 تولیدی در سطح 33 میلیون تن داشت، سال گذشته به پایان عمر اقتصادی خود رسید و در سال جاری تولیدی نخواهد داشت. شرکت South32 نیز پیش‌بینی تولید زغال کک شو را نسبت به سال گذشته 43 درصد پایین آورده و در سطح 3/35 میلیون تن اعلام کرده است. همچنین BHP نیز انتظار دارد در سال مالی جاری 41 تا 43 میلیون تن زغال کک شو تولید کند که این رقم نزدیک به 7 درصد پایین‌تر از سطح تولید سال 2017 است. در این میان برخی فعالان بازار معتقدند که این کاهش عرضه احتمالی پیش‌تر در قیمت‌ها لحاظ شده است.

در مقابل این روند، صادرات زغال کک شو از ایالات متحده در سال گذشته افزایش ملموسی یافته و در 10 ماه ابتدایی 2017 به نزدیک 41 میلیون تن رسید. این رقم از کل صادرات در سال 2016 بالاتر بود. انتظار می‌رود با ادامه این روند بخشی از کاهش تولید از سوی شرکت‌های نام برده شده خنثی شود. همچنین اداره اقتصاددانان ارشد وزارت صنعت استرالیا پیش‌بینی کرده که تولید زغال کک شو منطقه کوئینزلند در سال جاری با رشدی بیش از 9 درصد نسبت به سال گذشته به 197 میلیون تن برسد. در سال گذشته توفان دبی به شدت تولید در ناحیه کوئینزلند را پایین آورده بود.