بازار هنوز روند مشخصی ندارد

مس پیشتاز معاملات فلزات شد

00:00 - 1400/01/18
با شروع معاملات فلزات پایه، بازار هنوز روند مشخصی را به خود نمی‌بیند و به غیر از مس که سیری رو به رشد را تجربه کرده، دیگر محصولات در مرز میان محدوده مثبت و منفی در حال نوسان هستند. رشد مختصر شاخص دلار در ابتدای روز کمی بازار را زیر فشار قرا داد اما چشم انداز نه چندان امیدوارکننده دلار با توجه به احتمال افزایش نرخ بهره در اتحادیه اروپا و ژاپن کماکان فعالان بازار فلزات را نسبت به رشد قیمت این محصولات امیدوار نگه داشته است.
مس پیشتاز معاملات فلزات شد

با وجود رشد 0/1 درصدی شاخص دلار در صبح امروز، کماکان روند مشخصی را برای دلار در برابر ارزهای مطرح جهان در این هفته نمی‌توان متصور بود. فردا قرار است نشست سیاست گذاری بانک مرکزی ژاپن برای تصمیم‌گیری در زمینه نرخ بهره این کشور تشکیل شود و پنج شنبه نیز سران بانک مرکزی اروپا برای تعیین نرخ بهره در سطح اتحادیه گرد هم خواهند آمد. بدین ترتیب احتمال دارد در صورت حرکت این نهادها به سمت افزایش نرخ بهره، شاخص دلار بیش از پیش تضعیف شود. فعالان بازار فلزات نیز با در نظر گرفتن این احتمال، شروع موج جدید افزایش قیمت در بازار را چندان دور از ذهن نمی‌دانند.

از اخبار مربوط به بازار فلزات در روز جای میتوان به وضعیت تولید در واحد فرآوری روی NIF  کانادا اشاره کرد. شرکت NIF اعلام کرد که با توجه به پیشرت‌های صورت گرفته در مذارکرات با اتحادیه کارگری، انتظار می‌رود از پایان ماه جاری سطح تولید شرکت به حالت عادی بازگردد. از فوریه سال گذشته تولید NIF به علت اعتصاب کارگری به 50 تا 60 درصد ظرفیت رسیده است.

همچنین با انتشار آمار ذخایر محصولات معاملاتی در بازار آتی شانگهای مشحص که موجودی انبار مس در هفته گذشت برای چهارمین هفته متوالی روندی رو به رشد را تجربه کرده و با افزایشی به میزان 5/3 درصد به بیش از 176 هزار تن رسیده است. کاهش تقاضا از سوی چین با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو این کشور از دلایل افزایش موجودی انبار مس در بازار آتی شانگهای به حساب می‌آید.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با رشدی 0/5 درصدی در سطح 7080 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم تغییر ملموسی را تجربه نکرده  و به 2222 دلار رسیده است. روی نیز وضعیت مشابهی را پشت سر گذاشته و در سطح 3407 دلار قرار گرفته و سرب با افزایش قیمتی مختصر به 2590 دلار رسیده است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 0/1 درصد ارزان شد و آلومینیوم نیز 0/3 درصد کاهش قیمت را پشت سرگذاشت. سرب 0/6 درصد افت قیمت را به ثبت رساند و در این میان قیمت روی به میزان 0/6 درصد افزایش یافت.