رشد اقتصادی چین و افت ارزش دلار به معاملات رونق بخشید

افزایش قیمت فلزات برای دومین روز متوالی

23:49 - 1400/01/17
همانند روز گذشته در صبح جمعه بازار فلزات پایه بار دیگر معاملات پر رونقی را پشت سر می‌گذارد و قیمت محصولات معاملاتی در این بازار بیش از نیم درصد افزایش یافته است. انتشار گزارش های امیدوارکننده از اقتصاد چین اصلی‌ترین دلیل بهبود فضای معاملات فلزات در دو روز اخیر به حساب می آید. علاوه بر این موضوع، افت بیش از پیش ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای مطرح جهان نیز در رشد قیمت فلزات تاثیرگذار است.
افزایش قیمت فلزات برای دومین روز متوالی

روز گذشته گزارش های مهمی از اقتصاد چین به بازارها مخابره شد و بهتر بودن نتیجه این گزارش های مذکور  از پیش بینی ها منجر به حمایت از قیمت فلزات شد. بر اساس اعلام اداره آمار ملی چین، تولید ناخالص داخلی این کشور در فصل پایانی سال گذشته رشدی 6/8 درصد را نسبت به مدت مشابه سال 2016 تجربه کرده است. این رقم به میزان 0/1 درصد فراتر از پیش بینی ها بود.

همچنین نرخ رشد ماهانه سرمایه گذاری در دارایی های ثابت این کشور در  ماه دسامبر به 7/2 درصد رسید که این رقم نیز فراتر از پیش بینی ها بود.  در این میان تنها گزارش ناامیدکننده مربوط به سطح خرده فروشی چین می شد. براین اساس میزان خرده فروشی در ماه دسامبر نرخ رشد سالانه به میزان 9/4 درصد را تجربه کرد.

علاوه بر این موضوع، امروز بار دیگر شاخص دلار ایالاتت متحده به تبع احتمال تصویب نشدن بودجه اضطراری این کشور در سنا زیر فشار قرار گرفته و همین امر نیز منجر به افزایش تقاضا برای فلزات از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری شده است.

بدین ترتیب تا این لحظه از معاملات لندن هر تن مس در قرارداد سه ماهه با رشد قیمتی به میزان 0/58 درصد به 7117 دلار رسیده و آلومینیوم نیز 0/52 درصد گران شده و  و در سطح 2253 دلار قرار گرفته است. روی با افزایشی 0/55 درصدی در سطح 3400 دلار معامله می شود و سرب نیز رشد  قیمتی 0/34 درصدی را پشت سر گذاشته و به 2612 دلار رسیده است.