احیای دلار و افزایش فروش تکنیکال بازار را زیر فشار قرار داد

تداوم افت قیمت فلزات در صبح چهارشنبه

23:47 - 1400/01/17
با آغاز کار بازار فلزات در روز چهارشنبه، این محصولات مانند روز گذشته زیر فشار قرار گرفتند و قیمت‌ها به محدوده منفی خزیده‌اند. بازگشت شاخص دلار به مدار صعود در سه ساعت اخیر یکی از دلایل تزلزل فلزات به حساب می‌آید. همچنین افزایش فروش تکنیکال پس از دست از رفتن برخی سطوح حمایتی در روز گذشته و در عین حال انتشار اخباری از سمت عرضه را نیز از دیگر علل افت قیمت‌ها می‌توان شمرد.
تداوم افت قیمت فلزات در صبح چهارشنبه

پس از سقوط شاخص دلار به کمترین سطح از دسامبر سال 2014 تاکنون در معاملات بامداد امروز، این نماگر در ادامه به لطف احیای دلار در برابر ین توانست از کف سه سال فاصله بگیرد و در نهایت نیز وارد محدوده مثبت شود. همین امر نیز تقاضا برای فلزات را کاهش داد و به افت قیمت این محصولات در لندن و شانگهای انجامید.

همچنین سطح فروش تکنیکال پس از افت ملموس قیمت‌ها در روز گذشته در بازار شدت گرفته و همین امر نیز فشار مضاعفی را بر معاملات وارد کرده است. روز گذشته برخی از سطوح حمایتی در بعاملات بعضی از محصولات از دست رفت و همین امر نیز سرمایه گذاران را به اتحاذ موقعیت فروش یا بستن موقعیت‌های خرید به منظور حداقل کردن زیان ترغب کرده است.

در این میان اعلام اخباری از سمت عرضه فلزات نیز در روند حاکم بر بازار تاثیر داشت. انتشار خبری در زمینه افزایش تحویل محموله‌های آلومینیوم به مشتریان داخلی در استان ژینگ جیانگ چین معاملات آلومینیوم را زیر فشار شدید قرار داد. استان مذکور از قطب های تولید آلومینیوم چین به حساب می آید.

با این وجود افت قیمت صورت گفته در معاملات سرب و روی از روز گذشته به اندازه مس و آلومینیوم نبوده چرا که با نزدیک شدن به پایان سال قمری در چین، بازرسی‌های زیست محیطی دولت این کشور از معادن سرب و روی افزایش یافته و همین امر نیز به کاهش تولید این معادن منجر شده است.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با افتی 0/4 درصدی در سطح 7081 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با کاهشی 0/5 درصدی به 2187 دلار رسیده است. سرب به میزان 0/25 درصد ارزان شده و در سطح 2555 دلار قرار گرفته و روی با افت قیمتی 0/5 درصدی به 3390 دلار رسیده است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 1/4 درصد ارزان شد و آلومینیوم نیز 1/7 درصد کاهش قیمت را پشت سرگذاشت. روی 0/5 درصد افت قیمت را به ثبت رساند و در این میان قیمت سرب یک درصد افزایش یافت.