افت فلزات‌پایه پس از رونق ابتدای هفته

23:43 - 1400/01/17
پس از صعود قابل ملاحظه قیمت فلزات در روز دوشنبه، امروز این محصولات زیر فشار ناشی از شناسایی سود قرار گرفته و به محدوده منفی قیمت خزیده‌اند. توقف روند نزولی دلار در صبح سه‌شنبه در کنار برخی تحولات سمت عرضه نیز در تضعیف قیمت ها در لندن و شانگهای دخیل بوده است.
افت فلزات‌پایه پس از رونق ابتدای هفته

محصولات معاملاتی بازار لندن در آغاز این هفته معاملات پر رونقی را پشت سرگذاشتند و به تبع این امر با شروع معاملات در روز سه شنبه شاهد ایجاد فشار از ناحیه شناسایی سود در این بازار هستیم. معاملات شانگهای نیز زیر فشار قرار گرفته است.

در عین حال پس از سقوط ملموس ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان در روز گذشته، امروز روند با ثباتی بر شاخص دلار حاکم شده و این رویداد نیز از رونق معاملات نسبت به روزهای پیشین کمی کاسته است. حال باید منتظر بود و دیدکه  با انتشار گزارش های مهمی از سطح اتحادیه اروپا مانند گزارش شاخص قیمت مصرف کنده آلمان و بریتانیا در ساعت های پیش رو و همچنین بازگشایی بازارهای آمریکا پس از تعطیلی رو گذشته، سمت و سوی دلار به کدام جهت خواهد بود چرا که مسلما معامله گران بازار فلزات در ادامه روز سیر حرکتی شاخص دلار به شدت زیر نظر خواهند داشت.

در این میان موسسه متال بولتن در خبری اظهار کرد که بر اساس اعلام فعالان بازار فلزات چین، میزان موجودی انبار آلومینیوم در شمال این کشور روندی صعودی را در هفته های اخیر تجربه کرده و همین امر نیز فشار ملموسی را بر معاملات این محصول وارد کرده است. به گفته برخی منابع، واحدهای تولید آلومینیوم نرخ های تولید خود را با وجود برنامه کاهش تولید مد نظر دولت چین چندان پایین نیاورده اند و همین امر نیز منجر به افزایش عرضه این محصول شده است.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با افتی 0/17 درصدی در سطح 7192 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با کاهشی 0/14 درصدی به 2214 دلار رسیده است. سرب به میزان 0/62 درصد ارزان شده و در سطح 2565 دلار قرار گرفته و روی با افت قیمتی 0/85 درصدی به 3400 دلار رسیده است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 0/1 درصد ارزان شد و آلومینیوم نیز 2/1 درصد کاهش قیمت را پشت سرگذاشت. روی 0/8 درصد افت قیمت را به ثبت رساند و در این میان قیمت سرب 0/5 درصد کاهش یافت.