تقلای نفت برای عبور از 70 دلار

23:38 - 1400/01/17
با آغاز معاملات این هفته در بازار نهاده‌های انرژی، قیمت نفت خام برنت و وست تگزاس به میزان مختصری بالا رفت به گونه‌ای که این دو شاخص قیمت در بالاترین سطوح از دسامبر 2014 تاکنون قرار گرفتند.
تقلای نفت برای عبور از 70 دلار

معاملات نفت در صبح دوشنبه در محدوده منفی پیگیری شد اما رفته رفته اوضاع بهبود یافت و قیمت نفت رشد اندکی را پشت سرگذاشت. وزیر نفت عراق روز گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد که برنامه کاهش تولید اجرا شده از سوی اوپک و کشورهای غیر عضو حاضر در این برنامه منجر به بازگشت ثبات به بازار شد است. وی افزود که روند کاهش تولید باید تداوم داشته باشد. این اظهار نظر حمایت مناسبی را از قیمت نفت تا این لحظه به عمل آورده است.

همچنین کمیسیون معاملات آتی کالایی ایالات متحده در گزارشی اعلام کرد که خالص موقعیت‌های خرید در بازار نفت خام این کشور در هفته گذشته به رکورد جدیدی رسیده است. این امر امیدواری سرمایه گذاران به افزایش بیش از پیش قیمت را نشان می‌دهد.

بدین ترتیب نفت برنت و وست تگزاس در روزهای اخیر در سطوحی معاملهمی شوند که آخرین مرتبه در دسامبر 2014 در بازار دیده شد بود. نفت برنت صبح امروز به 69/97 سنت رسید اما پس از نزدیک شدن به مقاومت 70 دلاری حجم فرش در بازار بالا رفت و قیمت نتوانست از این مرز مهم روانی عبور کند.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه مارس با رشدی مختصر در سطح 69/9 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس نیز در قراردادهای ماه فوریه 0/2 درصد گران شده و در سطح 64/48 دلار قرار گرفته است.