توفان موسمی استرالیا رونق معاملات را به همراه داشت.

رشد هفتگی قیمت سنگ‌آهن

23:30 - 1400/01/17
با وجود افت قیمت سنگ هن در روز جمعه، این محصول توانست معاملات این هفته را نیز همانند اولین هفته کاری سال جدید با رشد قیمت به پایان برساند. اخلال در سمت عرضه از دلایل رونق معاملات سنگ آهن به حساب می‌آید.
رشد هفتگی قیمت سنگ‌آهن

با آغاز معاملات این هفته، سنگ آهن در بازار نقدی به لطف افزایش قیمت در معاملات آتی بازار کالایی دالیان در مسیر صعودی قرار گرفت. انتشار اخباری در زمینه سختگیری بیش از پیش دولت چین برای ایجاد ظرفیت جدید تولید فولاد در این کشور معاملات محصولات فولادی را در این هفته رونق بخشید و همین امر نیز منجر به بهبود وضعیت معاملات سنگ آهن در بازار دالیان شد.

در روز سه شنبه اداره هواشناسی استرالیا نسبت به بروز توفان‌ موسمی در این کشور به ویژه در غرب استرالیا هشدار داد. همین امر نیز منجر به بروز نگرانی‌هایی در میان فعالان بازار سنگ آهن در زمینه احتمال بروز اخلال در عرضه این محصول از سوی استرالیا شد و قیمت را در بازار نقدی باز هم بالا برد. بدین ترتیب سنگ آهن در سطوح قیمتی فراتر از 78 د لار معامله شد.

پس از رشد دو روز ابتدایی هفته، قیمت سنگ آهن در معاملات روز چهارشنبه کمی پایین آمد. در روز پنج شنبه اما بار دیگر شاهد جهش قیمت بودیم. با شکل‌گیری توفان موسمی جویس در غرب اقیانوسیه، مسئولان بندر پیلبارا اعلام کردند که فعالیت این بندر بعد از ظهر روز پنج شنبه به حالت تعطیل در خواهد آمد. همین امر نیز منجر به افزایش قیت سنگ آهن در بازار نقدی شد و این محصول از مرز 79 دلار فراتر رفت.

در روز جمعه اما ورق برگشت و شاهد افت قیمت سنگ آهن در بازار نقدی و آتی بودیم. با رسیدن توفان جویس به سواحل غربی استرالیا مشخص شد که شدت این توفان کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. همین امر نیز قیمت سنگ آهن را زیر فشار قرار داد. در عین حال افت نسبتا ملموس قیمت فولاد در بازارهای نقدی و آتی چین نیز به عامل دیگر در تضعیف قیمت سنگ آهن تبدیل شد.

به گزارش متال بولتن شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد در قرارداد سی اف آر کینگدائو چین در روز جمعه با افتی یک دلاری به 78/03 دلار رسید. این محصول افزایشی قیمتی 1/6 درصدی را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرده است.