معاملات فلزات پر رونق پیگیری می شود

عبور روی از مرز 3400 دلار

23:27 - 1400/01/17
با آغاز به کار بازار فلزات پایه در روز جمعه، معاملات در این بازار با رونق مناسبی پیگیری می شود و بیشتر محصولات با رشد قیمت مواجه شده اند. افت بیش از پیش ارزش دلار ایالات متحده در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان در بهبود فضای بازار نقش داشته و در عین حال انتشار آمار امیدوارکننده تراز تجاری چین نیز عامل محرک دیگری در معاملات امروز به حساب می آید. در این میان روی توانسته پس از حدود 10 سال و نیم از مرز 3400 دلار عبور کند.
عبور روی از مرز 3400 دلار

شاخص دلار ایالات متحده در صبح امروز بار دیگر در محدوده منفی قرار گرفته و به پایین ترین سطح در چهار ماه گذشته نزدیک شده است. نگرانی سرمایه گذاران در مورد نتایج گزارش هایی همچون تورم و خرده فروشی ماه دسامبر که کمتر از شش ساعت دیگر منتشر خواهند شد از دلایل تزلزل ارزش دلار در صبح جمعه به حساب می آید. افت بیش از پیش شاخص دلار بار دیگر منجر به رونق معاملات فلزات شده است.

همچنین صبح امروز آمار مربوط به تراز تجاری چین در ماه دسامبر منتشر شد و بالاتر بودن رقم تراز تجاری از پیش بینی ها به بهبود معاملات فلزات انجامید. بر اساس اعلام اداره گمرک چین تراز تجاری این کشوردر ماه دسابر برابر با مثبت 54/6 میلیارد دلار بوده است. سطح واردات چین در ماه گذشته میلادی رشدی 4/5 درصدی را تجربه کرده که این رقم ضعیف تر از برآوردهای موسسات مالی و تحقیقاتی بوده اما رشد 10/9 درصدی صادرات این کشور منجر به خشنودی فعالان اقتصادی شده است. عملکرد بهتر از انتظار صادرات چین امیدواری ها را برای تداوم رشد اقتصای پایدار این کشور افزایش داده است.

انتشار این گزارش منجر به رونق بیش از پیش معاملات فلزات شده  و در این میان روی بهترین عملکرد قیمتی را به ثبت رسانده و از مرز 3400 دلار عبور کرده است. این قیمت از آگوست سال 2007 تاکنون در بازار دیده نشده بود. با این وجود احتمال دارد با رسیدن قیمت این محدوده سطح فروش تکنیکال در بازار بالا رود وبه تبع این امر امروز شاهد تثبیت قیمت در سطوح بالاتر از 3400 دلار نباشیم.

بدین ترتیب تا این لحظه از معاملات امروز در لندن هر تن مس با رشدی0/4 درصدی به 7157 دلار رسیده و آلومینیوم نیز با افزایش قیمتی 0/5 درصدی در سطح 2194 دلار قرار گرفته است. قیمت سرب 0/3 درصد بالا رفته و این محصول در سطح 2558 دلار معامله می شود و روی نیز 0/6 درصد گران شده وبه قیمت 3404 دلار رسیده است.