سازوکار نرخ‌گذاری سال آینده متفاوت می‌شود

تعیین تکلیف قیمت زغال سنگ در سال‌جاری

23:23 - 1400/01/17
 قیمت زغال سنگ در شش ماهه اول و دوم سال‌جاری تعیین شد. بر مبنای تصمیم دیروز دولت نرخ‌گذاری سال آینده زغال سنگ با سازوکار جدیدی دنبال خواهد شد.
تعیین تکلیف قیمت زغال سنگ در سال‌جاری

انجمن زغال سنگ ایران دیروز عصر با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص نرخ‌‌گذاری زغال سنگ داخلی در شش ماهه اول و دوم سال جاری به توافق رسیدند.

بر مبنای تصمیم‌گیری دولت و فعالان بخش خصوصی که غروب دیروز به پایان رسید با توافق دولت همه طرف‌های ذی‌نفع و فعالان بخش خصوصی قیمت زغال سنگ برای شش ماهه دوم امسال 510 هزار تومان به ازای هر تن (510 تومان به ازای هر کیلو) تعیین شد. پیش از قیمت هر تن زغال سنگ در سال گذشته 450 هزار تومان (450 تومان به ازای هر کیلو) بود.

قیمت در سال‌جاری

سعید صمدی؛ دبیر انجمن زغال سنگ ایران که در جلسه مزبور در مقام نماینده بخش خصوصی حضور یافته بود، در گفت‌وگویی اختصاصی با «دنیای بورس» با تایید تعیین نهایی قیمت زغال سنگ عنوان کرد: پیشنهاد انجمن قیمت‌گذاری براساس شمش 33 درصد بود اما با اجماع جلسه والبته با رضایت ذوب آهن قیمت هر کیلو زغال سنگ 10 تا 13 درصد افزایش قیمت داشت.

وی با اشاره اینکه ذوب آهن اصفهان به استناد به اینکه آخر سال است و باید صورت‌های مالی بسته شود نسبت به افزایش بیش‌ از محدوده مزبور مخالفت کرد، به همین دلیل اجماع روی قیمت 510 تومان به ازای هر کیلو نهایی شد.

قیمت‌ در سال آینده

به گفته صمدی قیمت شش ماهه اول سال‌جاری همان 450 تومان به ازای هر کیلو تعیین شد و برای سال آینده نیز با موافقت دولت تصمیم بر این گرفته شد که سهم بازار جهانی در تعیین قیمت‌ها بیش‌تر شود؛ بدین ترتیب قیمت سال آینده زغال سنگ با ترکیبی از سه مولفه قیمت جهانی، بازار داخلی و مکانیزه عرضه و تقاضا و موارد مربوط به کیفیت محصول انجام می‌گیرد.  

سازوکار تعیین قیمت

سال‌هاست تولیدکنندگان زغال سنگ محصول‌های خود را طبق نظر سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) می فروشند. به این صورت که ایمیدرو قیمتی را تعیین می‌کند و چنانچه ذوب آهن به عنوان اصلی ترین مصرف کننده زغال سنگ با قیمت مشخص شده موافقت حاصل کرد قیمت توافقی به تولیدکنندگان زغال سنگ اعلام می‌شود.