افت فلزات در اولین روز کاری ژانویه

23:02 - 1400/01/17
فلزات پایه در اولین روز کاری از سال جدید میلادی زیر فشار قرار گرفتند و بیشتر محصولات معاملاتی در لندن و شانگهای به محدوده منفی خزیدند. افت ماهانه شاخص مدیران خرید تولیدی چین در ماه دسامبر یکی از اصلی‌ترین دلایل تزلزل قیمت‌ها در صبح امروز به حساب می‌آید.
افت فلزات در اولین روز کاری ژانویه

در پایان هفته؛ اداره آمار ملی چین در گزارشی اعلام کرد که شاخص مدیران خرید تولیدی چین در ماه دسامبر سال 2017 به 51/6 واحد رسیده است. با وجود اینکه ارقام بالاتر از 50 واحد شاخص مدیران خرید نشانه رشد سطح فعالیت‌های تولیدی به حساب می‌آید، اما پایین‌تر بودن0/2 درصدی این شاخص از رقم اعلام شده برای ماه نوامبر فعالان اقتصادی را کمی نسبت به چشم انداز بخش تولیدی چین نگران کرد و همین امر نیز بازار فلزات را زیر فشار قرار داد.

در عین حال معاملات در اولین روز کاری امسال کماکان کم حجم است و فشار ناشی از شناسایی سود پس از رشد قیمت‌ها در هفته گذشته نیز به راحتی معاملات را متاثر می‌سازد.

در این میان موسسه Caixin در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که شاخص مدیران خرید تولیدی محاسبه شده از سوی این موسسه برای اقتصاد چین در ماه دسامبر در سطح 51/5 واحد قرار گرفته که این رقم فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. این گزارش کمی از فشار بر معاملات فلزات را کاست. شاخص اعلام شده از سوی موسسه Caixin سطح فعالیت در بنگاه‌های کوچک و متوسط را رصد می‌کند و این در حالی است که گزارش مرکز آمار چین ناظر بر فعالیت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی است.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با افتی 0/4 درصدی در سطح 7218 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با کاهشی 0/8 درصدی به 2257 دلار رسیده است. سرب بدون تغییر ملموس در سطح 2497 دلار معامله می‌شود و روی با کاهش قیمتی 0/5 درصدی در سطح 3301 دلار قرار گرفته است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس  و سرب یک درصد ارزان شدند و قیمت آلومینیوم نیز 0/3 درصد کاهش یافت. در این میان روی افزایش قیمتی به میزان 0/6 درصد را تجربه کرد.