تداوم رشد فلزات هفته در واپسین دسامبر

22:54 - 1400/01/17
با وجود افت قیمت برخی از فلزات پایه در روز جمعه، این محصولات توانستند معاملات هفته جاری را همانند چند هفته اخیر با رشد قیمت به پایان برسانند. با وجود تعطیلی بازار فلزات لندن در دو روز ابتدایی هفته و کم حجم بودن معاملات در دیگر روزها، فلزات توانستند به لطف افول دلار باز هم به سیر صعودی خود ادامه دهند.
تداوم رشد فلزات  هفته در واپسین دسامبر

بازار فلزات لندن در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته اخیر به علت تعطیلی کریسمس در بریتانیا فعالیتی نداشت و روز چهارشنبه نیز تنها تا ساعت 12 ظهر به وقت گرینویچ فعال بود. با این وجود فلزات در همین مدت توانستند سیری صعودی را تجربه کنند. روز پنج شنبه نیز بر شدت رشد قیمت ها افزوده شد اما در پایان هفته فشار ناشی از شناسایی سود برخی از محصولات معاملاتی مانند مس و آلومینیوم را به محدوده منفی وارد کرد.

از دلایل اصلی تحریک فلزات در این هفته می توان به تداوم افت ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان اشاره کرد. شاخص دلار در روز جمعه به رقم 92/12 واحد رسید و بدین ترتیب افتی 1/3 رصدی را نسبت به پایان هفته گذشته به ثبت رساند.

اعلام برخی گزارش های ناامیدکننده از اقتصاد آمریکا از جمله تعداد استفاده کنندگان از بیمه بیکاری و همچنین تداوم  انتشار گزارش های مثبت اقتصادی از اتحادیه اروپا به ویژه از سوی آلمان در افت شاخص لار تاثیر شایانی داشت. همچنین ارزش ارز کشورهای صادرکننده مواد خام صنعتی مانند کانادا، استرالیا و نیوزلند نیز به علت رشد قیمت این محصولات در برابر دلار بیش از پیش تقویت شد.

در عین حال اوایل این هفته اخباری در زمینه کاهش تولید به ویژه در واحدهای تولید کننده مس و آلومینیوم چین به تبع کمبود گاز مورد نیاز برای این واحدها به بازار مخابره شد که این امر نیز در بهبود قیمت ها تاثیرگذار بود.

همچنین این هفته  آمار مروبط به واردات فلزات چین  از سوی گمرک این کشور منتشر شد. بر این اساس گزارش واردات مس تصفیه شده  چین در ماه نوامبر افزایش سالانه ای به میزان 18 درصدی را تجربه کرد. علاوه بر این موضوع شاهد افت 17درصدی واردات قراضه مس از سوی این کشور در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم. بر طبق این گزارش میزان واردات روی چین در مدت مذکور افزایشی سه برابری را تجربه کرداما سطح واردات سرب و آلومینیوم کاهش یافت.

 این هفته تغییر ملموسی را در میزان ذخایر فلزات در انبارهای بازار فلزات لندن شاهد نبودیم  و تنها میزان موجودی انبار روی افتی نسبتا معنادار را تجربه کرد.

تداوم رشد فلزات  هفته در واپسین دسامبر10

در معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با افتی 0/58 درصدی به 7247 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته افزایش قیمتی 1/7 درصدی را پشت سر گذاشت. مس در برهه ای از معاملات این هفته توانسته بود از مرز 7300 دلار نیز عبور کند.

روی در قرارداد مشابه به میزان 0/4 درصد گران شد و با رسیدن به 3319 دلار، رشد قیمتی 1/6 درصدی را در هفته اخیر تجربه کرد.

همچنین آلومینیوم با کاهش قیمتی 0/7 درصدی در روز جمعه در سطح 2268 دلار قرار گرفت. این محصول در هفته اخیر به میزان 3/4 درصد گران شد.

در این میان سرب با افزایشی مختصر به 2525 دلار رسید. این محصول رشد قیمتی 1/2 درصدی را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرد.