آلومینیوم برنده اصلی معاملات هفتگی شد

تداوم روزهای خوش فلزات پایه

22:32 - 1400/01/17
فلزات پایه این هفته نیز عملکرد خیره‌کننده ای را به ثبت رساندند و بیشتر محصولات معاملاتی در این بازار با رشد قیمتی ملموس مواجه شدند. آلومینیوم در هفته اخیر بهترین عملکرد قیمتی را در بازار فلزات به نام خود ثبت کرد و در مقابل سرب از این قافله عقب ماند  و تبدیل به تنها محصولی شد که با افت قیمت به در معاملات هفتگی مواجه شده است.
تداوم روزهای خوش فلزات پایه

این هفته بازار فلزات باز هم از تضعیف دلار بهره برد و قیمت محصولات معاملاتی در این بازار به شدت از این ناحیه تقویت شد. شاخص دلار در پایان هفته به 93/34 واحد رسید که این رقم نشان دهنده  افتی 0/6 درصدی نسبت به انتهای هفته گذشته است.

افت ارزش دلار در روزهای اخیر بیشتر ناشی از انتشار گزارش های ناامیدکننده از رشد اقتصادی آمریکا  و تعداد درخواست کنندگان از بیمه بیکاری این کشور و همچنین اعلام گزارش هایی بهتر از انتظار از اطیمنان مصرف کنندگان اتحادیه اروپا، تولید ناخالص داخلی بریتانیا و برخی گزارش ها از اقتصاد نیوزیلند و سوییس بود. به تبع سقوط دلار تقاضا برای فلزات جهش ملموسی را در این هفته تجربه کرد.

در این میان بانک مرکزی چین این هفته اعلام کرد که شاخص اطمینان کارآفرینان چین در فصل پایانی سال جاری به بیش از 79 واحد افزایش یافته که این رقم فراتر از انتظارات بوده است. انتشار این خبر به محرکی برای بازار فلزات در اواسط هفته تبدیل شد.

در عین حال با عبور  قیمت فلزات از برخی سطوح مقاوتی، سطح خرید تکنیکال نیز در بازار این هفته بالا رفت و همین امر نیز با به کار انداختن سفارش های خرید خودکار، از رشد بیش از پیش قیمت فلزات حمایت کرد.

علاوه بر این موارد، برخی عوامل بنیادی در سمت عرضه نیز در عملکرد مثبت قیمت فلزات در این هفته تاثیرگذار بودند.

گروه مطالعات بین المللی سرب و روی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که بازار روی در ماه اکتبر با کمبود عرضه ای به میزان 36 هزار تن مواجه شده و بدین ترتیب مجموع کمبود عرضه در 10 ماه ابتدایی سال به 401 هزار تن رسیده است. همچنین در بازار سرب کمبود عرضه در ماه اکتبر 10 هزار تن افزایش یافت و مجموع کمبود عرضه  در بازه ژانویه تا اکتبر بالغ بر 173 هزار تن شد.

همچنین گروه مطالعات بین المللی مس در گزارشی از  کاهش 2/5 درصدی تولید معدنی این محصول در 9 ماه ابتدایی سال جاری میلادی خبر داد. براساس گزارش این نهاد تولید کنسانتره مس نیز در مدت مذکور 1/7 درصد افت کرده است.

در عین حال تحولات بازار آلومینیم در هفته ای که گذشت این محصول را تبدیل به پیشتاز معاملات کرد. در بازار چین کمبود عرضه در برخی مناطق مشاهده شد و همین امر نیز گمانه زنی ها در زمینه بروز اثرات اجرای برنامه کاهش تولید در این کشور را افزایش داد. همچنین شرکت آلکوا در اطلاعیه ای از تصمیم خود برای تعطیلی سایت تولید آلومینیوم Rockdale  در آمریکا خبر داد که‌این امر نیز منجر به تحریک معاملات شد.

همچنین در هفته‌ای که گذشت مس و آلومینیوم با افزایش سطح ذخایر در انبارهای بازار فلزات لندن مواجه شدند  اما میزان موجودی انبار سرب و روی در این بازار کاهش یافت .

در معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با رشدی 0/55 درصدی به 7125 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته افزایش قیمتی 3/4 درصدی را پشت سر گذاشت.

روی در قرارداد مشابه به میزان 0/7 درصد گران شد و با رسیدن به 3265 دلار، رشد قیمتی 1/8 درصدی را در هفته اخیر تجربه کرد.

همچنین آلومینیوم با افزایش قیمتی دو درصدی در روز جمعه در سطح 2192 دلار قرار گرفت. این محصول در هفته اخیر به میزان شش درصد گران شد.

در این میان سرب با کاهشی 0/3 درصدی به 2495 دلار رسید. این محصول افت قیمتی 1/2 درصدی را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرد.