دنیای بورس بررسی کرد

هفته پرالتهاب فلزات پایه

21:46 - 1400/01/17
بازار فلزات پایه هفته بسیار ناامیدکننده‌ای را تجربه کرد و محصولات معاملاتی در این بازار با افت قیمتی ملموس مواجه شدند. رشد قابل ملاحظه شاخص دلار آمریکا در هفته‌ای که گذشت فشار شدیدی را بر معاملات فلزات پایه وارد کرد و این امر در کنار خروج وسیع نقدینگی از بازار در اواخر سال جاری میلادی منجر به سقوط قیمت‌های پایه شد.
هفته پرالتهاب فلزات پایه

شاخص دلار آمریکا در پایان این هفته به 93/9 واحد رسید و بدین ترتیب رشد هفتگی بیش از یک درصد را تجربه کرد. این نماگر روز گذشته از 94 واحد نیز فراتر رفته بود. افزایش ملموس ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای مطرح جهان تقاضا برای فلزات را از سوی استفاده‌کنندگان از ارزهای غیر دلاری به میزان قابل ذکری کاهش داد و همین امر نیز در سقوط قیمت این محصول نقش شایانی را ایفا کرد.

انتشار برخی گزارش‌های امیدوارکننده از اقتصاد آمریکا مانند گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی، تعداد درخواست کنندگان از بیمه بیکاری و شاخص اطمینان مصرف کنندگان موسسه بلومبرگ در حمایت از دلار نقش داشت اما علت اصلی صعود این نماگر با طرح کاهش مالیات‌ها مرتبط بود. روز چهارشنبه جمهوری خواهان سنای آمریکا از عزم خود برای برای مذاکره با کنگره در زمینه پیشبرد هماهنگ سازی طرح اصلاح نظام مالیاتی خبر دادند؛ این درحالی بود که پیش‌تر برخی گزارش‌ها از اختلاف میان سنا و کنگره در زمینه طرح مذکور حکایت می‌کرد.

در این میان خروج قابل ملاحظه  نقدینگی از بازار فلزات در روزهای گذشته وضعیت معاملات را به شدت متزلزل کرد. به صورت سنتی با نزدیک‌تر شدن به پایان سال میلادی بسیاری از سرمایه‌گذاران نهادی و شخصی اقدام به شناسایی سود می کنند که این امر بر بازارها از جمله بازار فلزات فشار وارد می سازد. این روند در روزهای اخیر بسیار شدت گرفت و به گفته برخی از موسسات مالی مانند بانک استرالیا و نیوزلند، سطح خروج نقدینگی از بازارها قابل ملاحظه بود.

پس از این رویداد و با از دست رفتن سطوح حمایتی، فشار فروش از سوی سفته بازان افزایش چشم‌گیری یافت و همین امر نیز اوضاع را وخیم تر کرد. با از دست رفتن سطوح معتبر حمایتی تجربه شده در ماه های اخیر، بسیاری از سفته بازان اقدام به اتخاذ موقعیت فروش کردند. امری که به تزلزل بیشتر قیمت ها منجر شد.

همچنین برخی تحولات بنیادی مانند افزایش ناگهانی میزان ذخایر مس در انبارهای بازار فلزات لندن نیز مزید بر علت شد تا فضای منفی حاکم بر بازار تشدید شود.

هفته پرالتهاب فلزات پایه18

این روند در اواخر هفته و به لطف انتشار گزارش امیدوارکننده تجارت خارجی چین پایان یافت و قیمت فلزات به تبع این گزارش رشدی مختصر را تجربه کردند. براساس گزارش منتشر شده از سوی اداره گمرک چین واردات این کشور در ماه گذشته با افزایشی 17/3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شد و سطح صادرات نیز نرخ رشدی 12/3 درصدی را پشت سرگذاشت. این ارقام بسیار فراتر از پیش‌بینی‌ها بود و توانست از فشار فروش در بازار فلزات بکاهد.

همچنین گروهی از سرمایه گذاران نیز با تکیه بر پایان موج اصلاحی در بازار فلزات در روزهای گذشته دست به کار  خرید شده‌اند؛ امری که در حمایت از قیمت‌ها نقش‌آفرین بود.

در معاملات روز جمعه بازار فلزات لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با رشدی 0/11 درصدی به 6571 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته کاهش قیمتی 3/8 درصدی را پشت سر گذاشت.

روی در قرارداد مشابه به میزان 0/2 درصد ارزان شد و با رسیدن به 3084 دلار، افت قیمتی 5/1 درصدی را در هفته اخیر تجربه کرد.

همچنین آلومینیوم با افزایش قیمتی بسیار جزئی در روز جمعه در سطح 2010 دلار قرار گرفت. این محصول در هفته اخیر به میزان 3 درصد ارزان شد.

در این میان سرب با افزایشی 0/6 درصدی به 2448 دلار رسید. این محصول افت قیمتی 3/8 درصدی را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرد.