آمار تجارت چین به یاری فلزات آمد

کابوس بازار فلزات‌پایه پایان یافته است؟

21:44 - 1400/01/17
پس از سقوط شدید قیمت فلزات در روزهای اخیر به تبع احیای شاخص دلار و خروج نقدینگی از بازار در پایان سال میلادی، از عصر روز گذشته فضای نسبتا آرامی بر معاملات این محصولات حاکم شده است. انتشار آمار بهتر از انتظار تجارت چین در ماه نوامبر عامل اصلی حمایت از بازار به حساب می آید و در عین حال افزایش سطح خرید تکنیکال پس از موج اصلاحی اخیر نیز در بهبود وضعیت معاملات نقش داشته است.
کابوس بازار فلزات‌پایه پایان یافته است؟

با انتشار آمارهای امیدوارکننده از اقتصاد آمریکا در روزهای گذشته از جمله برخی آمارهای بازار کار این کشور  و همچنین حصول پیشرقت بر زمینه یکپارچه سازی  لایحه اصلاح نظام مالیاتی میان سنا  و کنگره آمریکا، شاخص دلار توانست رشدی ملموس را در روزهای گذشته تجربه کند و همین امر نیز فشار شدیدی را بر بازار فلزات پایه به وسیله کاستن از سطح تقاضا از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری پدید آورد. 

در عین حال با نزدیک تر شدن به پایان سال میلادی، بسیاری از سرمایه گذاران نهادی و شخصی در روزهای گذشته فرآیند شناسایی سود را آغاز کردند که این امر منجر به تزلزل قیمت فلزات شد. در ادامه نیز فشار فروش از سوی سفته بازان در بازار به شدت افزایش یافت و با از دست رفتن سطوح حمایتی بسیاری از سرمایه گذران اقدام به اتخاذ موقعیت فروش کردند امری که معاملات را بیش از پیش زیر فشار قرار داد و منجر به سقوط شدید قیمت ها در بازار فلزات لندن شد به گونه ای که قیمت  محصولات معاملاتی در اینبازار بین 3 تا 5 درصد پایین آمد.

این روند از روز گذشته به نظر می رسد که به پایان رسیده  و با انتشار آمار بهتر از انتظار از تجارت چین در ماه نوامبر، از فشار موجود بر روی معاملات کاسته شده است. براساس گزارش اداره گمرک چین، واردات این کشور در ماه گذشته با رشدی 17/3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده و سطح صادرات نیز نرخ رشدی 12/3 درصدی را پشت سرگذاشته است. این ارقام بسیار فراتر از پیش بینی ها بود و توانست از فشار فروش در بازار فلزات بکاهد.

در عین حال پس از سقوط شدید روزهای اخیر، برخی از سرمایه گذاران با تحلیل به پایان رسیدن موج اصلاحی دست به کار خرید شده اند امری که حمایت مناسبی را از قیمت ها به عمل آورده است. با این وجود کماکان وضعیت کلی بازار به نظر شکننده می آید و احتمال افزایش فشار با نزدیک تر شدن بیش از پیش به پایان سال میلادی وجود دارد

در برهه کنونی در معاملات لندن هر تن مس با رشدی 0/3 درصدی به 6579 دلار رسیده و روی نیز با افزایش قیمتی 0/17 درصدی در سطح 3083 دلار قرار گرفته است. سرب با رشدی 0/1 درصدی در سطح 2444 دلار معامله می‌یپشود اما آلومینیوم در این میان 0/27 درصد ارزان شده و به 2007 دلار رسیده است.