معاملات پرنوسان در بازار نفت خام

21:40 - 1400/01/17
در پی افزایش پایبندی اعضای اوپک به برنامه کاهش تولید  و همچنین احتمال افت سطح ذخایر نفت آمریکا، قیمت این محصول در صبح امروز سیری صعودی را تجربه کرد اما در ادامه به محدوده منفی خزید.
معاملات پرنوسان در بازار نفت خام

موسسه رویترز در گزارشی اعلام کرد که براساس برآوردهای این موسسه میزان تولید اوپک در ماه نوامبر باز هم کاهش یافته و بدین ترتیب سطح پایبندی اعضای این سازمان به برنامه کاهش تولید به 112 درصد رسیده است.

همچنین در آستانه انتشار گزارش انستیتوی نفت امریکا در زمینه سطح ذخایر نفت خام این کشور، پیش بینی ها از افت 3/5 میلیون بشکه ای این ذخایر حکایت دارد. احتمال کاهش سطح ذخایر نیز بر رشد قیمت نفت اثرگذار بود.

در ادامه اما شاهد تغییر جهت بازار بودیم. شناسایی سود از سوی سرمایه گذاران گوتاه مدت در این امر تاثیر شایانی داشت. همچنین برخی از معامله گران نهادی نیز ترجیح می دهند در آستانه انتشار گزارش سطح ذخایر نفت آمریکا موقعیت معاملاتی خود را ببندند تا از ریسک های احتمالی بازار در امان باشند. در ماه ها اخیر چند مرتبه شاهد بودیم که علی رقم پیش بینی فعالان بازار در زمینه کاهش سطح ذخایر آمریکا، گزارش های رسمی حاکی از افزایش این ذخایر بوده است.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه فوریه با رشدی 0/1 درصدی در سطح 62/59 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس نیز در قراردادهای ماه ژانویه 0/2 درصد گران شده و در سطح 57/58 دلار قرار گرفته است.