با رشد ملموس شاخص دلار اتفاق افتاد

شروع متزلزل معاملات فلزات‌پایه

21:36 - 1400/01/17
در پی رشد ملموس شاخص دلار در صبح امروز، معاملات فلزات پایه در لندن کمی زیر فشار قرار گرفت و بیشتر محصولات به محدوده منفی خزیدند و تنها مس به لطف تحولات سمت عرضه کماکان در مسیر رشد قرار دارد. در این میان معاملات فلزات در شانگهای به تبعیت از رشد ملموس قیمت‌های لندن در پایان هفته پر رونق پیگیری می‌شود.
شروع متزلزل معاملات فلزات‌پایه

روز شنبه سنای امریکا سرانجام پس از کشمکش‌های بسیار، طرح اصلاح نظام مالیات‌ها را به تصویب رساند و به تبع این امر با شروع معاملات در این هفته شاخص دلار با رشدی 0/25 درصدی مواجه شد. رشد ارزش دلار با کاهش تقاضا برای فلزات از سوی استفاده‌کنندگان از ارزهای غیر دلاری قیمت فلزات را در معاملات لندن زیر فشار قرار داد.

در این میان معاملات مس به لطف تحولات سمت عرضه این محصول کماکان در محدوده مثبت پیگیری می‌شود. نگرانی‌ها در زمینه احتمال اعتصاب کارگری در معدن شرکت Southern copper  در پرو و معدن Quebrada شرکت Tech در شیلی کماکان ادامه دارد و همین امر نیز حمایت مناسبی را از قیمت مس به عمل آورده است. در عین حال انتشار گزارش موسسه متال بولتن در زمینه افت بیش از چهار درصدی میزان ذخایر مس در مناطق آزاد شانگهای در ماه نوامبر نیز عامل دیگری در حمایت از قیمت به حساب می‌آید.

با وجود تزلزل بیشتر محصولات معاملاتی در لندن، صبح امروز فلزات در بازار آتی شانگهای رشد مناسبی را تجربه کرده‌اند. عصر جمعه یعنی زمان تعطیلی بازارهای چین، قیمت‌ها در بازار لندن صعود ملموسی پشت سر گذاشتند و به تبع این امر با بازگشایی بازار آتی شانگهای شاهد صعود قیمت فلزات در پی این امر هستیم.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با رشدی 0/4 درصدی در سطح 6845 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با کاهشی 0/5 درصدی به 2070 دلار رسیده است. سرب به میزان مختصری ارزان شده و در سطح 2539 دلار معامله می‌شود و روی نیز با کاهش قیمتی 0/3 درصدی در سطح 3234 دلار قرار گرفته است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 1/1 درصد گران شد و روی نیز افزایش قیمتی 2/4 درصدی را پشت سرگذاشت. سرب 2/7 درصد افت کرد و در این میان آلومینیوم کاهش قیمتی 0/4 درصدی  را پشت سرگذاشت.