علل تزلزل قیمت آلومینیوم در یک ماه اخیر

21:33 - 1400/01/17
با وجود آغاز برنامه کاهش تولید آلومینیوم چین، قیمت این محصول در بازار لندن و شانگهای روندی رو به افول را در یک ماه اخیر تجربه کرده است. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که علاوه بر موضوع کاهش تولید، عوامل دیگری بر روند قیمت‌ها در برهه کنونی تاثیرگذار است که از جمله آنها می توان به سطح موجودی در چین اشاره کرد.
علل تزلزل قیمت آلومینیوم در یک ماه اخیر

 پلاتس: برنامه کاهش تولید در صنایع آلاینده چین از جمله صنعت آلومینیوم از میانه ماه نوامبر آغاز شده و قرار است که تا پانزدهم مارس 2018 نیز ادامه یابد. در این میان برخلاف انتظار بسیاری از فعالان اقتصادی، قیمت آلومینیوم در بازار فلزات لندن و بازار آتی شانگهای در یک ماه اخیر تضعیف شده است.

در پایان این هفته قیمت هر تن آلومینیوم در قرارداد سه ماه بازار فلزات لندن به 2074 دلار رسید که این رقم منعکس‌کننده افتی 5 درصدی نسبت به ابتدای نوامبر است. روند تضعیف قیمت در بازار چین شدیدتر بود به گونه‌ای که در بازار شانگهای قیمت این محصول در روز جمعه در سطح 14765 یوان قرار گرفت که این رقم از کاهشی به میزان 9 درصد در مدت حکایت می کند.

برخی تحلیل‌گران براین باورند که با وجود اجرای برنامه کاهش تولید، بالا بودن سطح ذخایر آلومینیوم در چین یکی از علل اصلی تزلزل قیمت این محصول در برهه کنونی به حساب می‌آید و ممکن است این امر قیمت را در نیمه ابتدایی سال آینده نیز  متاثر سازد.

ذکر این نکته ضروری است که بر اساس برآوردهای شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری دولت چین میزان ذخایر آلومینیوم این کشور شامل ذخایر  موجود در اختیار تولیدکنندگان، واحدهای فرآوری، معامله گران، انبارهای بازار آتی شانگهای و ذخایر موجود بر روی کشتی‌های تجاری تا پایان سال قمری چین یعنی اواسط فوریه 2018 به 2/2 میلیون تن خواهد رسید که این رقم 500 هزار تن بالاتر از رقم کنونی ذخایر به حساب می‌آید.

با این وجود عده نیز اعلام نظر قطعی در زمینه چشم انداز بازار را ناممکن می‌دانند. سخنگوی هلدینگ Hongqiao Group در این زمینه اعتقاد دارد فعالان بازار هنوز در زمینه تاثیر برنامه کاهش تولید نتوانسته‌اند به جمع بندی برسند و به تبع این شرایط، فعالیت‌های سفته بازان به ویژه در معاملات آتی در جهت‌دهی به قیمت در برهه کنونی تاثیر ملموسی گذاشته است. هلدینگ Hongqiao Group به عنوان پنجمین تولید کننده بزرگ آلومینیوم در چین به حساب می آید.