قیمت در بازارهای آسیایی بازهم بالا رفت

صعود تدریجی متانول به سوی 400دلار

21:28 - 1400/01/17
متانول در بازارهای آسیایی این هفته نیز همانند چند هفته اخیر با وضعیت کمبود عرضه مواجه بود و به تبع این امر باز هم قیمت در مناطق مختلف قاره کهن سیری رو به رشد را تجربه کرد. همانند هفته ماقبل به تبع وجود تقاضای قوی بیشترین افزایش قیمت در بازار هند واقع شد.  همچنین کمبود عرضه در کنار تقاضای مناسب برای متانول منجر به کاهش بیش از پیش سطح ذخایر این محصول  بنادر چین شده است.
صعود تدریجی متانول به سوی 400دلار

پلاتس: عرضه متانول در بازارهای آسیایی کماکان محدود است چرا که به علت کمبود خوراک گازی برای واحدهای پتروشیمی سطح تولید متانول به میزان ملموسی پایین آمده است. به تبع این امر موجودی انبار متانول در بنادر اصلی چین این هفته با کاهشی 13 هزار تنی در سطح 392 هزار تن قرار گرفت.

کمبود عرضه در بازار چین این هفته منجر به رشد قیمت در بازار داخلی به میزان 115 یوان شد. همچنین براساس گزارش اداره گمرک چین میزان واردات متانول در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر با کاهشی بیش از 27 درصد به 565 هزار تن رسید.

در دیگر مناطق آسیا نیز وضعیت مشابهی حاکم بود و کمبود عرضه در بازارهای مختلف در این هفته نیز حس شد. به تبع این امر فروشندگان به طمع دریافت قیمت های بالاتر از ارائه محموله های خود در برهه کنونی خودداری می کنند و عرضه را به هفته های آتی موکول کرده اند.

بر این اساس هر تن متانول تحت قرارداد سی‌اف‌آر چین با رشدی 9 دلاری در این هفته در سطح 381 دلار معامله شد و بدین ترتیب یک قدم دیگر به سوی مرز 400 دلار نزدیک‌تر شد. این محصول در قرارداد سی اف آر جنوب شرق آسیا با افزایشی به میزان 13 دلار، قیمت 385 دلار را تجربه کرد. در قرارداداهای سی‌اف‌آر کره جنوبی قیمت 8 دلار بالا رفت و این محصول در سطح 388 معامله شد. در بازار هند متانول با افزایشی 27 دلاری به 381 دلار در قرارداد سی‌اف‌آر این منطقه رسید.