رشد قیمت نفت با تمدید برنامه کاهش تولید اوپک

21:25 - 1400/01/17
به دنبال تمدید زمان برنامه کاهش تولید نفت خام از سوی اوپک و کشورهای غیر عضو حاضر در این برنامه ، فضای مثبتی بر معاملات نفت خام در روز جمعه حاکم شد و قیمت این محصول روندی رو به رشد را تجربه کرد.
رشد قیمت نفت با تمدید برنامه کاهش تولید اوپک

روز پنج شنبه اعضای اوپک و کشورهای غیر عضو حاضر در برنامه کاهش تولید نفت خام توافق کردن تا این برنامه را تا پایان سال 2018 میلادی ادامه دهند. در عین حال در توافق صورت گرفته ذکر شده که در صورت هیجانی شدن بیش از حد بازار امکان توقف روند کاهش تولید وجود خواهد داشت.

وزیر نفت عربستان پس از حصول توافق جدید اعلام کرد که صحبت از خروج از طرح کاهش تولید حداقل در چند فصل آینده جایگاهی ندارد. وی افزود که اوپک در نشست ماه ژوئن سال 2018 وضعیت پیشرفت بازار را بررسی خواهد کرد.

این در حالی است که با وجود کاهش تولید اوپک و کشورهای غیر عضو حاضر در این برنامه، تولید نفت در ایالات متحده کماکان روندی صعودی را تجربه می کند. براساس اعلام اداره اطلاعات انرژی سطح تولید نفت خام این کشور در هفته گذشته به رکورد روزانه 9/68 میلیون بشکه در روز رسیده است.

هم اکنون هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه فوریه با رشدی 0/4 درصدی در سطح 62/9 دلار معامله می شود و نفت خام وست تگزاس نیز در قرارداد ماه ژانویه 0/38 درصد گران شده و به قیمت 57/3 دلار رسیده است.

در همین حال در روزنامه «دنیای اقتصاد» بخوانید: گام بعدی اوپک