افول فلزات زیر سایه گزارش‌های اقتصادی چین

21:20 - 1400/01/17
بازار فلزات پایه امروز نیز همانند روز گذشته زیر فشار ناشی از گزارش ناامیدکننده تولیدات صنعتی چین قرار گرفت و قیمت بیشتر محصولات معاملاتی در این بازار به محدوده منفی خزید. علاوه بر نگرانی پیرامون چشم انداز اقتصاد چین، شناسایی سود از سوی سرمایه گذاران پس از رشد مناسب قیمت ها در هفته گذشته نیز به عنوان عامل دیگری در تضعیف بازار به حساب می آید.
افول فلزات زیر سایه گزارش‌های اقتصادی چین

روز گذشته اداره آمار کلی چین در گزارشی اعلام کرد که سوددهی بخش صنعت این کشور در ماه اکتبر با نرخ رشدی به میزان 25/1 درصد مواجه شده  و این در حالی است که رشد  سوددهی بخش صنعتی در ماه سپتامبر در سطح 27/7 درصد بوده است. انتشار این خبر نگرانی های جدیدی در زمینه چشم انداز پیش روی اقتصاد چین به ویژه بخش صنعت این کشور ایجاد کرد و همین امر نیز به تزلزل تقاضا برای محصولات صنعتی از جمله فلزات پایه انجامید.

در این میان قرار است فردا شاخص مدیران خرید تولیدی چین در ماه اکتبر منتشر شود و سرمایه گذاران بازار فلزات چشم به نتیجه این گزارش دوخته اند. در صورت ضعیف بودن این گزارش نیز باید شاهد افت بیش از پیش قیمت فلزات بود و به همین دلیل رویکرد سرمایه‌گذاران در معاملات امروز و فردا کمی محافظه کارانه خواهد بود.

علاوه بر این موضوع بخشی از سرمایه گذاران کماکان مشغول شناسایی سود ناشی از رشد قیمت هفته گذشته هستند؛ امری که بازار فلزات را بیش از پیش زیر فشار قرار داده است.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با افتی 1/1 درصدی در سطح 6849 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با کاهشی 0/8 درصدی به 2111 دلار رسیده است. سرب به میزان 0/7 درصد ارزان شده و در 2445 معامله می شود و روی نیز با کاهش قیمتی 0/35 درصدی در سطح 3158 دلار قرار گرفته است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 1/7 درصد ارزان شد و آلومینیوم نیز اکاهش قیمتی 1/9 درصدی را پشت سر گذاشت. سرب 1/1 درصد افت کرد و روی کاهش قیمتی 1/4 درصدی را پشت سر گذاشت.