دمای بازار مسکن در تهران

21:19 - 1400/01/17
بازار معاملات مسکن تهران در مسیر رشد پاییزی، پنج رفتار متفاوت در ۲۲ منطقه پیدا کرد. این در حالی است که بانک مسکن اعلام کرده به زودی ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق رهنی منتشر می‌کند.

بررسی‌ها از دمای منطقه‌ای بازار ملک نشان می‌دهد اگرچه فضای کلی بازار- متوسط شهر تهران - در آبان با رشد ۱۸ درصدی در معاملات و افزایش قیمت به میزان تورم در مقایسه با آبان پارسال مواجه شد، اما شدت پیش‌رونق و دامنه نوسان قیمت در مناطق، تفاوت چشمگیری با یکدیگر دارد.

هم‌اکنون بازار مسکن ۲۲ منطقه به پنج دسته «پرفروش با ریزنوسان قیمتی»، «پرفروش با املاک متورم»، «حساس به رشد قیمت»، «دارای املاک ترکیبی با رشد طبیعی» و «همسو با وضعیت متوسط شهر» قابل‌تقسیم است.

مناطق یک و سه در دسته اول طبقه‌بندی می‌شود. حجم فروش در این دو منطقه، ۲۶ و ۳۵ درصد رشد کرده اما تحت‌تاثیر حجم قابل توجه خانه خالی لوکس در آن‌ها، میانگین قیمت‌ها کمتر از ۵ درصد افزایش یافته است. با این حال، در دو منطقه اصلی بازار ملک  مناطق ۴ و ۵ که کانون خریدهای مصرفی دهک‌های متوسط است، نوع دوم رفتار معاملاتی مشاهده می‌شود. در این مناطق، شیب رشد قیمت‌ها از نرخ تورم سبقت گرفته است که تبعات کمبود عرضه مناسب (کم‌متراژ) را نشان می‌دهد. معاملات مناطق جنوبی، به رشد قیمت، واکنش منفی بروز داده است.

بازار مسکن تهران در مسیر تحرک نسبی از طریق افزایش سهم فروش واحدهای قدیمی‌ساز قرار دارد؛ این در حالی است که بالا بردن پیش از موعد رقم قیمت پیشنهادی از سوی برخی فروشندگان در این بازار خودنمایی می‌کند. در همین حال محمد هاشم بت‌شکن؛ مدیرعامل بانک مسکن از انتشار ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق رهنی در بازار سرمایه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

 در همین رابطه بخوانید: 

پنج رفتار معاملاتی در ۲۲ منطقه تهران

انتشار اوراق رهنی بانک مسکن

گزارش بازار املاک تهران